PersonalHur ska du vara som chef när en medarbetare hamnar i svår sorg? Här ger experten handfasta tips.

Allt var förberett inför nedkomsten. Barnvagnen inköpt, babysängen bäddad och bilbarnstolen monterad. Men strax innan förlossningen upptäckte barnmorskan att barnet saknade hjärtljud – och det unga parets liv ställdes på ända.

Att förlora ett barn är den värsta sorg man kan drabbas av. I dokumentärfilmen Efter Inez får vi följa byggnadsarbetaren Filip Nordin och hans fru Denize när livet är som mörkast. Det blir en känslomässig resa genom djupaste sorg, men också mot hopp och ny livslust.

– Jag tänkte göra en film om sorg, men det blev en film om kärlek, säger regissören Karin Ekberg.

Filip Nordin pratar inte om känslor på jobbet. Detta är djupt rotat, enligt psykologen Allan Linnér, bland annat känd som radiopsykolog i P1.

– Att visa svaghet har betraktats som något skamligt bland män.

Men även om arbetsplatsen kanske inte är en plats för djupa och helande samtal så var den en stor trygghet för Filip . Först hamnade han på en ny arbetsplats med nya kollegor, något som kanske inte var så lämpligt. Filip blev sjukskriven igen. Men att sedan få komma tillbaka till det gamla gänget som kände honom var välgörande.

– Jag tyckte det var skönt att komma tillbaka till den trygga vardagen. På jobbet var allt som vanligt.

Hur ska man göra för att stötta kollegor och vänner som drabbats av sorg?

– Det är viktigt att flagga för sin närvaro när en kollega eller vän mår dåligt. Tala om att du finns, att du är villig att prata. Du får ta risken att personen säger tack men nej tack, men det är bättre att fråga en gång för mycket än att inte säga något alls, säger Allan Linnér.

Hur stöttar man som chef en medarbetare i kris:

  1. Markera din närvaro: Tala om att du finns och att du är villig att prata. Säg ”jag finns här om du vill”. Man ska inte ta avstånd på grund av rädsla för att såra den drabbade personen.  Ta risken att du får ett nej. Men det är bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite.
  2. Avdramatisera samtalen: Man behöver inte bli så högtidlig. Ett samtal behöver inte alltid betyda att man sitter ner i ett rum och har ögonkontakt. Ta det sida vid sida, det blir mer avdramatiserat om samtal sker i rörelse.
  3. Erbjud stöd: Fråga hur du kan stötta personen. Har han/hon stöd på hemmaplan av familj och vänner? Om inte så kan företaget erbjuda hjälp genom till exempel företagshälsovården.
  4. Anpassa arbetet: Som chef har man ansvar för att personen i fråga klarar av att utföra sina arbetsuppgifter. Kanske behöver man reducera eller skräddarsy arbetsuppgifterna under en period?

Källa: Allan Linnér, psykolog

Text av: Susanne Bengtsson