PersonalHär får du tips på när du ska tacka nej till att sumpa din tid på meningslösheter. Möten utan struktur och tydliga mål kostar nämligen enorma pengar i förlorad arbetstid.

Är det här med möten så viktigt att man behöver ett eget verk för det? Ja, det tycker i alla fall Micke Darmell på företaget Gr8 meetings, som gjort sig själv till generaldirektör för Möteskulturverket.
170 miljarder kronor om året kostar dåliga möten Sverige varje år, enligt honom. Vilket skulle motsvara 150 000 per anställd. Därför borde fler helt enkelt tacka nej till möten som inte uppenbart kommer att tillföra något.

LÄS OCKSÅ: 7 tips för att lyckas med mötet

Ett dåligt möte är ett möte som saknar en tydlig agenda, struktur och konkreta mål. Och där deltagarna blir till passiva åhörare. Som mötesdeltagare bör du ha en tydlig bild av vad som förväntas av dig, mål och så vidare. Vet du vad mötet syftar till har du självklart ansvar för att bidra till att det blir bra. Det gör man genom att förbereda sig, komma i tid och inte minst att vara delaktig under mötet – på ett uppbyggligt sätt.
Då kan man gemensamt se till att mötena både ger energi och leder arbetet framåt.

Pia Lanneberg, expert på personliga varumärken bland annat, menar att man genom att just komma väl förberedd och bidra konstruktivt kan stärka sitt eget varumärke. Här kan alltså mötena bli en plattform för sitt eget rykte/varumärke.
– Det är dags att sluta gnälla över ”alla dessa möten” och i stället vara med och förbättra dem. Här finns vinster att göra för alla, säger hon.