PersonalVad ska man göra om en anställd skriver olämpliga privata saker på Facebook och vad ska man tänka på under ett kundevent? Experten ger råd.

Etikettdoktorn Mats Danielsson ger råd hur du kan lösa problemen med god affärsetikett.

”Min anställda skriver olämpligt på Facebook”

En av dina anställda skriver högst olämpliga privata saker på Facebook. Det är visserligen privat men påverkar stämningen bland de anställda på jobbet. Ska man som chef agera?

– Ja, jag skulle omedelbart ta den personen åt sidan och berätta att det som hen skriver syns utåt och att jag inte uppskattar beteendet. Säga: ”Jag kan inte hindra dig men det får dig inte att framstå i positiv dager. Så för din egen skull, tänk efter.”

Mats Danielsson Foto: Björn Leijon

Mats Danielsson Foto: Björn Leijon

”Jag är osäker på  kundeventet”

Du ska ordna kundevent med presentation av nya produkter och middag efteråt men är osäker på upplägget. Vad ska man tänka på?

– Detta är en av de vanligaste frågorna jag får. Utse någon som är ansvarig (om det inte är du) och planera noga. Samla kunderna och se till att de känner sig välkomna. Träna gärna på kundmottagande innan eventet. Återigen, alldeles för många företag slänger ihop ett event eller en konferens och bryr sig inte så mycket om hur det går. Det är bortkastad tid och pengar.

”Mobilen åker ständigt fram”

Du har ett möte med en företagare som du gör återkommande affärer och samarbeten med. Gång på gång plockar denne upp sin mobiltelefon och svarar på samtal. Trots att du diskret visar din irritation fortsätter personen att svara. Vad gör du?

– Efter en stund skulle jag säga: ”Vet du vad? Om du behöver gå ifrån och ringa en stund så är det okej, det stör inte mig.” Genom att positivt omformulera min irritation behåller jag kontrollen.