PersonalHur svårt är det att säga upp en anställd? Läsaren Björn får råd från Driva Egets expertpanel.

Fråga från Björn:
En av mina anställda sköter inte sitt jobb. Han är oengagerad, struntar i vissa arbetsuppgifter och tar varje tillfälle i akt att inte jobba. Han har aldrig varit en stjärna men problemet har blivit värre det senaste året och verksamheten på gården påverkas negativt. Vad gör jag? Kan jag säga upp honom av dessa anledningar?

Läs också: Kan jag avskeda överflödig personal?


Maria Möller, expert på personal- och arbetsgivarfrågor, ger råd:

Misskötsamhet och arbetsvägran kan vara grund för uppsägning – men det krävs oftast upprepade förseelser och en viss ordning från arbetsgivarhåll innan det händer.

Som arbetsgivare måste du ha försökt lösa problemen på annat sätt, till exempel genom omplacering. Du måste också ha gjort din anställde medveten om att beteendet inte är acceptabelt och att det kan medföra uppsägning.

Det finns även en del juridisk formalia att följa: underrätta den anställde, och eventuellt facket, om uppsägning senast två månader efter kännedom om förseelsen och minst två veckor innan uppsägningen verkställs.

Om motparten kräver det har du även överläggningsskyldighet innan uppsägningen kan träda i kraft. Dessutom behövs ett skriftligt uppsägningsdokument enligt viss form.

Det finns alltså en del spelregler att följa, men det är inte omöjligt. Är du ansluten till SLA kan du kontakta oss så hjälper vi dig med bedömning och hantering.

Läs också: Därför är ensam företagare stark – enligt Edit