PersonalEngagerade och trogna medarbetare är den mest lönsamma investeringen för Clip i Umeå. Personal och långsiktighet har fått frisörföretaget att växa till  ett av Sveriges största med 30 anställda. Här är grundaren Åsa Wikmans råd till dig som vill lära dig att chefa. 

För 25 år sedan öppnade Åsa Wikman tillsammans med sina dåvarande arbetskamrater Karin Mörtell och Catharina Barrefjord sin första salong. När Åsa tre år senare fick barn nummer ett, anställdes en frisör till.

– Vi var överens om att inte hyra ut stolar i salongen som många andra gör. Vi vill i stället kunna leda verksamheten och sätta vår prägel på den. Det är mycket tack vare våra fantastiska medarbetare som vi har kunnat växa oss så stora, säger Åsa.

Med 30 anställda och 20 miljoner i omsättning är Clip en av landets största frisörföretag och detta genom att satsa mycket på sin personal. Åsa och de andra två delägarna har alltid tänkt långsiktigt när de har anställt. De vet att det i deras bransch kan ta upp till ett år innan en frisör har byggt upp en kundstock som ger full sysselsättning:

– Så även om det är dyrt att ha en frisör som inte har kunder hela tiden, måste man ge henne chansen att jobba in sig. Det gäller att ha tålamod och se anställda som en resurs som kan ta den där kunden som panikringer dagen före julafton.

– Du kan heller aldrig bli större om du inte har överskott på personal. Detta faktum kan få många att inte våga växa, säger Åsa.

Hon och kompanjonerna ser också till att inte dra alla anställda över en kam, utan har individanpassade arbetstider:

– Vi har bara kvinnor anställda och kvinnor föder barn. Därför försöker vi se till att det fungerar att både jobba och ha barn. Under några år när barnen är små får man vara flexibel med tiderna, sedan vet du att du har din duktiga frisör kvar.

Och det betalar sig. Personalen är verkligen trogen. Många har funnits i företaget i över tio år.

Åsa och de andra två delägarna jobbar själva fyra dagar i veckan på salongerna. Dessutom sköter de allt med löner, personal och annan administration själva.

– Det är väldigt bra för att vi ska förstå hur verksamheten utvecklas, samtidigt som vi är tillgängliga för personalen när vi jobbar på salongerna. Vi ser också om någon behöver anpassade arbetsuppgifter en tid, och det är lättare att bygga en väl fungerande arbetsgrupp där alla är schyssta mot varandra, berättar Åsa.

Och hon tycker att de har lyckats. Den grundläggande företagskulturen är stark, alla vet vad som gäller och är medvetna om att de ingår i ett team som behöver varandra.

– Skulle någon göra något utanför normen, säger en annan frisör genast till på ett vänligt sätt. Egentligen behövs det inga chefer. Allt bara fungerar fantastiskt bra, och det är hit vi ville.

Uppdaterad 2016-02-10