<![CDATA[]]>

Hur mår dina anställda – egentligen?

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 3 februari, 2014

Har du koll på hur dina anställda mår? Siffror visar att ohälsan i arbetslivet ökar och därför satsar nu Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan på en ny kampanj. Här kan du få svar på hur ni egentligen har det på arbetsplatsen.

I förra veckan lanserade myndigheterna en ny informationskampanj för att visa hur arbetsgivare kan arbeta för att medarbetarna ska bli långtidsfriska. Fokus ligger på mindre företag och organisationer.

Kampanjen ger ”fyra nycklar” som tagits fram ur ett forskningsprojekt:

  1. Ledarskap och kompetensförsörjning: Exempelvis att välja ledare som visar tillit till personalen och att ge stöd till chefer.
  2. Delaktighet: Exempelvis att ge medarbetarna handlingsutrymme och att förankra visioner.
  3. Kommunikation: Exempelvis att vara öppen med information och ha högt i tak för åsikter.
  4. Synen på hälsa och sjukfrånvaro: Exempelvis att anpassa arbetet vid nedsatt arbetsförmåga.

På nya sajten Företagshälsokollen.se finns en hel del fakta att ta del av.

Du kan också göra ett fördjupningstest för att få reda på hur dina anställda mår – egentligen. Gör testet HÄR.