PersonalGenom att jobba med sitt ledarskap kan du lyfta din verksamhet, och det är framförallt tre beteenden som avgör om du lyckas eller inte, menar experten. Se vilka här – och hur du når dem.

Som 23-åring ökade han omsättningen på SAS Servicepartners personalrestauranger med 300 procent på ett år. Nu driver Jan Lundberg eget som framgångsrik ledarskapskonsult och är aktuell med boken Egna vägens ledarskap.

Enligt honom kan man som småföretagare kan få en riktig skjuts i bolagsutvecklingen genom att jobba med sitt ledarskap.

– Problemet för de flesta är inte bristen på ambitioner. Men konsten är att få andra att bli duktiga. Det är det som är ledarskap. Det är inte att jag är duktig och ambitiös. Jag sätter visionen, och får jag andra att leverera – då blir det framgångsrikt, säger han.

Det gäller att jobba med tre beteenden: att sätta mål, följa upp och stötta, då kan mycket hända. Som exempel nämner Jan toppmäklaren som blev franchisetagare och ledare för sex medarbetare, men inte riktigt lyckades med sin verksamhet – förrän han började jobba med just detta.

– Då hände något. Hela kontoret började jobba bra. Och sex personer som ökar sin omsättning med 20-30 procent, blir mycket pengar. Så han tjänade mer och mådde bättre, berättar Jan.

Jans råd är att ägna 10-15 procent av din tid åt att jobba systematiskt med ledarskap.

Tre beteenden du ska fokusera på:

 

Att coacha och ge feedback
Om individer inte får feedback på sin prestation av chefen, vad som fungerar bra eller mindre bra, så känner de sig osynliga och då minskar prestationen med 40 procent, visar studier.

Så få dina medarbetare att bli mer motiverade genom att ställa coachande frågor. Och hitta just deras drivkraft. Hur då? Genom att fråga dem!

– Fråga till exempel: ”Om vi ska få ut det mesta av dig vad behöver vi fokusera på då?” Då kommer de troligen själv beskriva det.

Ge kort feedback frekvent, kanske varannan vecka. Det kan räcka med: ”Jag har sett det här. Vad känner du?”.

Att delegera och följa upp
Som småföretagare är risken stor att du är inblandad i allt i verksamheten. Lär dig att släppa kontrollen. Det är inte lätt, men du har mycket att vinna, menar Jan:

– Verksamheten växer, medarbetarna växer och du som ledare får tid att äta middag med din familj. Det värsta är att du kan bränna ut dig annars.

Du kan dels jobba med okvalificerad delegering. Skapa en lista med saker du känner att du kan lägga ut. Men du bör även jobba med kvalificerad delegering. Att helt överlåta ett område till någon du tror skulle passa för det. Tänk på att ge individen tid att växa med uppgiften, det kan inte vara perfekt från början.

Följ upp frekvent genom att ställa frågor som upplevs uppriktiga och engagerade. Till exempel: ”Finns det något stöd du behöver av mig? Vilka framgångar har du nått?” Men kontrollera inte, då kan du döda motivationen direkt.

Se upp för vad Jan kallar för ”springpojksdelegering”.

– Det är när du springer runt, håller i kontrollen och dumpar skitsaker – det ska man inte göra. Vid bra delegering ska folk känna att de har fått ansvaret på riktigt. Vinsten är att du som ägare laddar upp din egen energi.

Att sätta tydliga mål
Sätt unika och konkreta mål för varje medarbetare, utifrån deras drivkraft och styrkor, inte bara stora företagsmål som att omsättningen ska öka.

– Målen ska beskriva vad man ska åstadkomma, och inte vara så generella, då blir det för abstrakt. Tratta ner och konkretisera. Då blir det engagerade.

Tänk på att sätta kortsiktiga mål, till exempel för tre veckor, tre månader och ett halvår. Sen gäller det att stötta medarbetarna i mål – utan att övervaka dem.

– Därför är det viktigt att följa upp kontinuerligt, då blir det en helt annan grej. Alla skärper till sig.