Franchise satte fart på hans lastbilar

Med rätt personer har hans företag vuxit.

Franchise satte fart på hans lastbilar

Det hela startade av en tillfällighet, nu omsätter Andreas Nilssons franchisekedja runt 15 miljoner kronor.
– Genom att satsa tillsammans kan man bli större, säger han.

Andreas Nilsson i Falun är grundare av franchisekedjan lastbilen.se som hyr ut lastbilar. Allt började mer eller mindre av en slump.

– Jag fick ett infall och köpte en liten tung lastbil utan att veta vad jag skulle ha den till. Så jag hängde upp en lapp på mitt jobb och skrev att den fanns att hyra.

Det blev populärt, så Andreas skaffade uthyrningslicens, startade enskild firma, satte upp en hemsida – och var igång. Då upptäckte han en person i Gävle som också hyrde ut en lastbil.

– Jag tyckte det var lite irriterande med en konkurrent även om det var tio mil emellan oss. Så jag kontaktade honom om samarbete, att han fick använda mitt varumärke och finnas på hemsidan mot en avgift.

LÄS OCKSÅ: Fler tips om franchise

Kedjan var ett faktum. Idag finns den på tio orter och drar in runt 15 miljoner kronor. Hade det inte varit för strul med vissa tidigare franchisetagare hade den kunnat vara nästan tre gånger så stor, tror Andreas.

– Med rätt personer kan det växa hur mycket som helst. När flera entreprenörer med samma ambitionsnivå drar åt samma håll, det är då det börjar hända saker. Genom att satsa tillsammans kan man bli större.

Andreas har kunnat lägga mycket mer tid och pengar på systemutveckling och hemsida eftersom de är fler som är med och betalar. Dessutom, genom att låna bilar mellan stationer kan de gemensamt gå ut med ett större utbud mot en större kund.

– Vi har kommit till en helt annan nivå. Skulle man köpa egna bilar, hyra lokaler och anställa folk blir det svårt att växa i den omfattning som vi har gjort. Det stärker varumärket att det blir mer känt på riksnivå. Dessutom bygger vi upp en kedja som på sikt får ett värde i sig, som kan bli en exit, något att sälja till en investerare.

Innan Andreas tar in en ny franchisetagare kollar han ekonomi och referenser, men viktigast tycker han att personkemi och ambitionsnivån är. Det är också viktigt att de som vill ansluta sig har en klar bild av vad de ger sig in i. För, påpekar han, även om en enhet som går dåligt inte stjälper hela kedjan tar det ändå mycket av hans kraft och energi.

– Om allt går som det ska kommer man ha ett långt samarbete så det är viktigt att allt känns bra. Ser man problem från början kan jag med facit i hand säga att de inte blir bättre. Känns det inte rätt så är det oftast bäst att låta bli.

Franchisetagarna får utbildning, handbok, tryckmaterial, tillgång till hemsida och bokningssystem, upphandlingar på fordon och försäkringar. I gengäld betalar de en inträdesavgift och en del av sin omsättning. Rutiner och modell har växt fram under resans gång.

– Vi visste inte så mycket om vad franchise var när vi började. Det hade varit lättare att skapa regler och rutiner innan vi börjat samarbeta, som vilket skick och nivå det ska vara på bilar och stationer, vilken service vi ska ge, vilka öppettider vi ska ha och vilka rutiner som gäller kring skador – annars hittar folk på egna varianter. Men samtidigt kan det vara bra att sätta en rutin utifrån hur de flesta gör.

Andreas har en heltidsanställd som sköter franchisebiten, medan han själv driver två av enheterna.

– Det är bra att ha en referensstation som man driver själv och sedan kopiera det. Kör man inte en verksamhet själv är det svårt att tala om för de andra hur de ska göra. Man blir ju aldrig klar med sitt koncept, men mitt råd är att ha så många pusselbitar på plats som möjligt. För när du kopierar något blir allt större – både felen och det som är rätt.


Nyhetsbrev