PersonalHur gör man om ens anställde spenderar för mycket arbetstid på Facebook? Speciellt i en liten firma där man kanske är vänner även privat? Driva Egets expert Ola Hedén har svaret.

I varje nummer av Driva Eget svarar våra experter på frågor från er läsare (du hittar alla expertsvar här). I förra numret beskrev signaturen Jonas ett problem med en anställd som gärna ägnade sig åt Facebook på arbetstid.
– Jag har en anställd som är väldigt flitig på Facebook – på sitt eget konto, under arbetstid, skriver han.

Jonas undrar hur han ska ta upp detta på bästa sätt. Speciellt eftersom det är ett litet företag med nära relationer.
– Vi är bara tre anställda i företaget och vänner även på fritiden, skriver han.

Jonas tillägger dock:
– Själva uppdateringarna är det inget fel på men det tar ju tid från arbetet tänker jag.

Ola Hedén är HR-konsult och en av proffsen i Driva Egets expertpanel. Han tycker att Jonas ska ta tag i problemet:
– Gör du bedömningen att Facebookandet inkräktar på arbetet bör du som chef absolut ta upp det, skriver han.

Innan Jonas diskuterar med den anställde tipsar Ola honom om att ställa sig själv två frågor:

  1. Löser den anställde sina arbetsuppgifter/projekt på ett tillräckligt bra sätt?
  2. Har den anställde tillräckligt utmanande uppgifter eller kan hon/han ta på sig mer? Kanske ska den anställde lägga tid på att starta och underhålla en Facebooksida för företaget?

Någon skriven policy tycker inte Ola behövs i det här fallet.
– Större företag har ofta en policy med riktlinjer för hur anställda bör använda Facebook och andra sociala medier men eftersom ni är så få känns det inte aktuellt, skriver han.

Istället uppmanar han Jonas att ta en diskussion med den anställde.
– Ställ öppna och lösningsinriktade frågor och kom fram till ett förhållningssätt som kan gälla för alla medarbetare.

LÄS MER: Se alla tidigare expertsvar här.

FRÅGA DU OCKSÅ: Vad undrar du över? Ställ din fråga här! Vi väljer ut frågor av de som kommer in som publiceras med svar i tidningen.