PersonalFörfattaren Elizabeth Kuylenstierna vet hur man ger feedback. Ta del av hennes tips här.

Elizabeth Kuylenstierna (f d Gummesson) är bästsäljande författare till den omtalade boken Good enough och förra hösten lanserade hon boken Framgång med feedback. Hon är coach och populär föreläsare, som på ett inspirerande sätt lär ut framgångskoncept för småföretagare. På Driva Eget-dagen i september 2014 i Stockholm lärde hon publiken hur man tjänar på att rätt ge och ta feedback.

Här är hennes åtta tips för att ge feedback

Våga ge beröm
Det är viktigt att tänka på och lyfta fram bra saker hos andra. Ofta tänker vi på bra saker om andra, men vi är ovana att framföra komplimanger. Vi kanske tänker att de andra redan vet att de är duktiga. Men strunta i det!

Ge korrigerande och bekräftande feedback
Istället för positiv och negativ feedback menar Elisabeth att vi kan prata om bekräftande och korrigerande feedback. Bekräftande är feedback där vi berättar för någon annan vad den gör som är bra. Korrigerande feedback är när man lyfter fram att det finns några saker någon annan skulle kunna göra för att ni ska kunna jobba tillsammans lite bättre.

Ge beröm – skapa ett bra arbetsklimat
Återkoppla och beröm varandra, gärna inför grupp. Det är framgångsformeln för en god arbetsmiljö.

Inför skrytrunda på fredagarna
Ett misstag många gör är att ge feedback på fredageftermiddagar för då slipper man träffas över helgen. Men det är bättre att ge när man kan följa upp och jobba tillsammans under veckan. Ge korrigerande feedback på måndagar och inför skrytrunda på fredagar istället. Är du ensam i firman så skapa ett nätverk som skryter för varandra.

Var tydlig
Linda inte in din feedback utan berätta vad du verkligen menar. Ge konkret och specifik feedback för att hjälpa andra att växa. Om du inte förstår feedback du får så våga fråga. Bli så tydlig som det bara går. Det är svårt för personen som tar emot om den inte förstår.

Utgå från dig själv och från beteendet
Skippa ordet ”man” när du för fram dina åsikter, utgå istället från ”jag”. Göm dig inte bakom att det är något som andra generellt tycker. Det är du som tycker någonting och framför din feedback. Se också det hela utifrån, som en filmkamera. Vad är det för konkret synligt beteende som du vill uppmärksamma.

Gör det personligt
Säg inte ”ta det inte personligt”. Vad är feedback om inte specifikt om en person? Om du inte vågar göra det personligt så säg det inte.

Leverera direkt
Knyt inte näven i byxfickan, risken är att du låter det dra ut så länge på tiden att personen inte minns vad du pratar om. Eller att du kniper igen så många gånger att du till slut inte kan leverera din feedback samlat utan exploderar.

Läs mer: Elizabeth sina bästa råd för hur du får och ger feedback. Du hittar dem här!