<![CDATA[Vad dina anställda gör på sociala medier kan påverka ditt företag. Foto: Getty Images]]>

Snackar dina anställda skit i sociala medier – kontrollera riskerna

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 22 augusti, 2017

Vad din personal gör i sociala medier kan påverka ditt företags relation med kunder och leverantörer. Men vad kan och bör du göra åt risken? Här är expertens råd.

Förut hade vi oftast ingen aning om vad anställda på företag vi var kunder till, eller anställda hos våra leverantörer tyckte, tänkte och sa utanför affärssammanhang.

– Men med sociala medier ökar chansen att vi får se det – och att det påverkar hur villiga vi är att fortsätta köpa och samarbeta, säger Jacqueline Kothbauer som skriver, bloggar och föreläser om framtiden på nätet och människan som mediekanal.

Läs också: Så ska du vara som chef för att locka unga

Som småföretagare kan det vara bra att förklara för din personal att vad de väljer att publicera i sociala medier kan påverka ditt företags affärer – och i längden deras anställningstrygghet.

– Anställda kanske inte tänker på att vad de gör i sociala medier kan skada företaget ekonomiskt.

När det gäller privata anställda berättar Jacqueline att rättspraxis är att lojaliteten till arbetsgivaren går före yttrandefriheten.

– Du som är arbetsgivare inom det privata ska ha med dig i ryggen att du kan ställa krav. De anställda ska följa dina riktlinjer. Du har det legala skyddet.

Sen är självklart anställningsskyddet fortfarande starkt, och det bästa är om du kan få med dina anställda så att de vill göra som du tycker vore bäst.

Så hur ska du göra? Det gäller att bestämma dig för en av två linjer:

1. Lägg locket på

Antingen väljer du att det viktigaste är att undvika att ta risker.

– Då måste du uppmuntra sina anställda att tänka över vad de postar i sociala medier. Du kan till exempel säga: ”Ni gör såklart vad ni vill i den privata sfären men vi uppskattar om ni inte uttalar er om innehållet i ert arbete och vilka kunder vi har och vad som händer här. Vi är rädda att det skulle kunna skada det förtroende vi har med kunder och leverantörer.”

2. Skapa en god bild av företaget gemensamt

Eller så väljer du att ihop med dina anställda se sociala medier som ett marknadsföringsprojekt där era inlägg driver affärer.

– Då kan du uppmuntra dina anställda att prata om företaget i sociala medier, men framhäva att det handlar om att lyfta det positiva. Du kan till exempel säga: ”Går företaget bra blir vi mer lönsamma och då får du en tryggare arbetsplats och anställning. Ser du ett egenvärde i det får du gärna göra reklam i sociala medier, för det är bra att synas och höras. Och om vi får komma med tips och råd så är det här några saker som kan vara bra att tänka på.”

Väljer du att låta dina anställda posta inlägg om företaget i sociala medier finns det några saker att tänka på.

5 saker du bör tänka på

1. Föregå med gott exempel. Visa hur du vill att dina anställda ska agera genom att posta positiva inlägg om ditt företag själv.

2. Uppmuntra dina anställda att hålla en positiv ton. Be dem att inte ta upp konflikter och problem.

3. Uppmuntra gärna att alla anställda följer varandra och gillar varandras inlägg.

4. Sätt en gemensam linje och försök få till en stämning av att ni är som ett fotbollslag som vinner matchen tillsammans.

5. Se till att dina kunder lägger till er i sina sociala medier, skicka till exempel Linkedin-förfrågningar efter kundmöten.