PersonalHennes företag blomstrade men hon hade svårt att hänga med i tempot och var nära att drabbas av utmattningsdepression. Det var hög tid för Sofia Sjöström Ståhl, PT-fia, att ta ett extra kliv i sitt företagande. Hon gjorde slag i saken och anställde en koordinator. Här berättar en av Sveriges största hälsobloggare om processen!

Hur såg det ut innan Elin kom in i bilden?
– Mina dagar som bloggare och influencer ser väldigt olika ut. Känslan var att jag ofta låg efter och att jag inte blev färdig. Mitt arbete gick ut på att släcka bränder. Jag fick jobben gjorda, men jag gick med lite dåligt samvete hela tiden. Sen drabbades jag av en utmattningsdepression för 4,5 år sen, och efter det handlade det mycket om att komma tillbaka.

Ta hjälp av en koordinator är ett nytt val för dig i ditt AB – berätta hur det gick till?
– Jag hade hjälp med mailen för ett tag sedan, men inte utan komplikationer, från min sida. Jag är den typen som tycker man ska göra sin skit själv och “inte ska väl jag”-mentalitet. Men sedan växte det fram att det här skulle kunna vara ett bra alternativ – jag kunde ha släppt mer tidigare. För ett år sen samtalade jag med en karriärcoach och fick då sätta ord på vad jag faktiskt söker.

Vem blev det och varför anställde du?
– Jag fick jättestor respons via bloggen och intervjuade flera stycken innan jag bestämde mig. Jag behövde någon som ville gå all in i mitt företag – och valde därför att anställa. Jag funderade på praktikant eller konsult, men insåg att jag då inte kan få det jag behöver. Mitt val föll på Elin som nu arbetar som koordinator hos mig. Elin började med en provanställning på tre dagar i veckan, vilket kommer utökas under våren för att sedan bli en fast heltid.

 Vilka är fördelarna?
– Många! Jag började se på mitt företag på ett nytt sätt. Nu är vi två, vi är både kolleger och att jag är Elins chef. Hon kom in med ny energi, är otroligt strukturerad och kan representera mig i olika sammanhang och kratta manegen för kommande uppdrag. Hon har koll på allt – medan jag får göra det jag är bäst på: att vara kreatören. Rent företagsmässigt kan jag lämna över många saker, och istället satsa på att dra in pengar till företaget. Det jag tjänar pengar på är att vara kreativ.