PersonalAtt gå från noll till en anställd är det svåraste steget som en enmansföretagare kan ta. Här är viktiga råd för dig som funderar på att anställa.

Tänk dig noga för innan du anställer, särskilt om det är din första anställning. Kanske är det bättre att till en början anlita en underkonsult som fakturerar dig. Du behöver ju då bara betala när det verkligen blir arbete utfört.

Samtidigt finns det fördelar med att ständigt ha en självgående rutinerad medarbetare till hands som kan tillföra företaget nya kompetenser och vara ett bollplank. Om du bestämmer dig för att anställa, tänk då på följande:

Innan du anställer:

  • Räkna på kostnaden så att du vet att du verkligen har råd. Yngre och äldre arbetskraft kostar företaget mindre i sociala avgifter. Räkna på vad en viss lön kostar dig i vår kalkyl här.
  • Fundera över vilken anställningsform som passar. Här på verksamt.se kan du läsa mer om det.

När du letar efter rätt person:

  • Tänk igenom vilka egenskaper och kunskaper den anställde ska ha.
  • Leta både på arbetsförmedlingen, i ditt eget kontaktnät och ta eventuellt hjälp av någon internetsajt där du kan annonsera eller leta bland dem som söker jobb.
  • Intervjua många tänkbara kandidater, helst flera gånger. De formella meriterna i ett cv är viktiga. Men minst lika viktigt är att hitta någon där personkemin stämmer. Spana också in vad Per Holknekt alltid gör när han ska rekrytera.
  • Lita inte bara på ditt eget omdöme. Ta referenser av tidigare arbetsgivare och låt någon annan intervjua de som du är mest intresserad av.
  • Tänk på att det ofta kan vara bäst att anställa någon som kompletterar dig, och har andra egenskaper än de du själv har. Läs till exempel hur det gick till när Driva Eget bytte chefredaktör till Camilla Björkman.
  • Jeff Haden har skrivit flera böcker om att driva företag och listar här åtta egenskaper att leta efter hos en anställd.

…och expertens bästa råd
Malin Ung på Focus HR utbildar egenföretagare som står inför sin första anställning. Här är hennes fem bästa råd:

  • Skriv ett anställningskontrakt, där anställningsformen, arbetstiden, lönen, semester och eventuella andra förmåner slås fast. Här kan du läsa vad du behöver ha med i ett anställningsavtal.
  • Om du oroar dig för att behöva betala sjuklön, teckna en sjuklöneförsäkring hos Försäkringskassan.
  • Tänk på att du inte har någon skyldighet att teckna tjänstepension för din anställde, men många gör det för att locka personal.
  • Om du själv inte är så duktig på att sälja, anställ någon som är det. Då ökar chansen att den anställde genererar mer intäkter än vad hon själv kostar.
  • Tänk på att det tar energi att vara chef. Räkna med att minst 10 procent av din tid går åt till sådant som administration, utvecklingssamtal och arbetsledning.

Text uppdaterad: 150320