PersonalLönesamtal blir ofta jobbiga för både personal och arbetsgivare. Om ni dessutom är få i företaget och känner varandra väl kan en positiv möjlighet snabbt vändas till mardröm.

Många företag håller sina löneförhandlingar under våren och det är inte bara de anställda som kan känna ångest inför mötet. Att som ägare av ett litet företag hålla tuffa löneförhandlingar och bedöma dem som du sen ska dricka kaffe med, kan vara jobbigt.

AnnCharlotte Bretan

AnnCharlotte Bretan

AnnCharlotte Bretan är ledarskapsutvecklare med fokus på lön på chefsorganisationen Ledarna och har lång erfarenhet i området. Här nedan ger hon sina bästa råd inför samtalet och passar även på att slå ett slag för att lön inte är allt.

– Utöver lön finns det också andra typer av belöning – förmåner som underlättar livet kring arbetet, så kallade ”kringisar” har blivit viktigare. Vanliga är tjänster som kollektivresor, städning i hemmet och barnpassning. Även elbilar och förmåner som leder till en mer hållbar utveckling används av företag som vill använda förmåner som ett sätt att bygga sitt varumärke som arbetsgivare för att underlätta vid anställning, menar Bretan.

AnnCharlottes fem råd till dig som ledare inför lönesamtalet:

 1. Lönepolicy
”Gör klart vad som belönas så att de anställda förstår vad som påverkar lönen. Lönen är en investering för dig som ägare och du behöver fundera igenom vilka beteenden som ska främjas för att verksamhetens mål ska uppnås. Lönepolicyn beskriver även hur specifika grupper (till exempel föräldralediga) ska hanteras.”

2. Individuell prestation
”Vilka mål och prestationer behöver den anställde uppnå för att komma ifråga för lönehöjning? Detta behöver ni komma överens om tillsammans. Ta er tid så att medarbetaren förstår vad och varför just dessa mål är viktiga.”

 3. Löneprocess
”Beskriv hur lönesättningen går till. Hur ofta görs avstämning kring mål och prestation, när hålls medarbetarsamtal och lönesamtal, hur ser tidplanen ut under året och vilka roller har du och medarbetarna i samtalet. Forskningen visar att om lönesättningen är tydligt kommunicerad och går schysst till så blir medarbetarna mer nöjda med sin lön oavsett den faktiska löneökningen.”

4. Löpande avstämning
”Det är viktigt att du ser vad som händer på arbetsplatsen. Att se vad dina anställda gör är en av de viktigaste bekräftelserna som skapar engagemang och motivation. Det ger dig också möjlighet att ge tydlig återkoppling om något inte fungerar. Den löpande avstämningen ger dina anställda möjligheter att ge dig information som kan vara avgörande för verksamheten.”

5. Individuell bedömning
”Utifrån den anställdes prestation och måluppfyllelse gör du en bedömning med ett förslag på ny lön som du behöver motivera. Du behöver ta dig tid att formulera motivationen utifrån tidigare samtal. Ingen ny information ska komma fram i lönesamtalet utan det ska vara tydligt vad du baserar bedömningen på.”