PersonalSvaga chefer finns det gott om – och de skapar problem för såväl sin personal som sitt företag. Se om du är i riskzonen! Här listar vi några vanliga chefsmissar, och hur du ska agera istället.

Jacqueline Joo.

Jacqueline Joo.

KBT-terapeuten och relationsexperten Jacqueline Joo coachar hundratals människor varje år, som alla vid något skede lyfter problem på jobbet. Och tvärtemot vad man kan tro är inte konflikter med kollegor det vanligaste problemet.
– Ett dåligt eller svagt ledarskap är det som återkommer allra mest, säger Jacqueline.

Hon har nyligen kommit ut med boken “Din dolda sociala förmåga”. Den lär dig skapa bättre relationer med mentalisering, ett verktyg där du ser dig själv utifrån och andra inifrån och på så sätt förstår både dig själv och andra bättre. Något som kan hjälpa dig som chef – för ett bra ledarskap är viktigt.
– Brist på en bra och mentaliserande chef skapar många problem för såväl de anställda i nuet som företaget på sikt, säger Jacqueline.

Här är de fem vanligaste chefsmissarna Jacqueline om och om igen fått berättat för sig:


1. Du säger att du förstår din personal – men när det kommer till kritan gör du inte det

Det är lätt att säga att du förstår din personal, att du lyssnar och vill hjälpa dem. Men att verkligen göra det är en helt annan sak. Kanske lovar du att göra allt du kan för att hjälpa en anställd, men löftet blir bara tomma ord. Det tär på tilliten.

Gör så här istället: Håll en dialog med dina medarbetare, lyssna och ge konkret feedback. Gör allt du kan för att hjälpa när de ber om det, och återkoppla hur det går – även om det visar sig att du inte kan lösa problemet.

LÄS MER: Så leder du teamet bäst under 2016

2. Du blir nervös när känslor dyker upp

Du kan räkna med att det varje dag frodas känslor på din arbetsplats, såväl på som under ytan. Dessa behöver tas om hand – inte undvikas. Men många chefer blir tafatta och nervösa när de stöter på tårar och energilöshet.

– En del går som katten kring het gröt och försöker muntra upp den anställda eller prata väder och vind och allt annat än det som är viktigt, andra ignorerar såväl medarbetaren som känslostormarna och kör med ”locket på”-taktiken och en tredje tycker att den anställda ska ”rycka upp sig” och ”sluta vara så överkänslig”, så att de kan fokusera på det som verkligen betyder något, säger Jacqueline.

Gör så här istället: En ledsen anställd behöver tröst, men inte nödvändigtvis goda råd utan kanske bara någon som finns där. En nedstämd person behöver bli uppmärksammad och empatiskt frågad om situationen. En stressad och irriterad person behöver ett bollplank och tydliga riktlinjer.

3. Du är konflikträdd
Undviker du helst konflikter? Då hjälper du inte dina medarbetare att veta hur de ska bete sig, och bidrar inte till en bra arbetsmiljö.

Gör så här istället: Uppstår en konflikt så uppmärksamma den. Märker du av skitsnack så sätt ner foten. Hamnar du i en konflikt med en anställd lägg dig inte platt men låt dig inte triggas att gå i försvar eller till attack.

LÄS MER: Därför plockar hon som chef ur diskmaskinen

4. Du säger olika saker till olika medarbetare

Många chefer är diffusa och driver olika teser och sätter olika mål inom samma grupp. Vissa vill få de anställda att tävla mot varandra i tron om att det ska generera högre resultat, vissa vet inte själva vilket ben de ska stå på – eller vägrar erkänna att de inte vet bäst. Det här skapar otrygghet och förvirring, och i förlängningen intriger och konflikter.

Gör så här istället: Lyft din personal extra mycket när du står handfallen inför särskilda uppgifter och utnyttja dina anställdas kompetens. Är du förvirrad kring något så kommunicera inte detta till gruppen innan du vet vad som ska gälla.

5. Du prioriterar endast resultat och prestation och driver på dina medarbetare för hårt

Det finns chefer som endast bryr sig om siffror och fakta och tycker att de ”mjuka” värdena är ointressanta. Det kan leda till många negativa konsekvenser för företagets resultat, inte minst på grund av sjukskrivna anställda.

Gör så här istället: Förstå att företagets ekonomi står i direkt samband med personalens hälsa och var lyhörd. Sätt stopp innan de anställda går in i väggen. En hårt arbetande medarbetare behöver tydliga riktlinjer och en chef som ibland avlastar och ibland strukturerar upp deras arbetsuppgifter och arbetstid.