<![CDATA[Så undviker du att dina medarbetare blir utarbetats. Foto: Getty Images.]]>

5 saker som driver dina anställda in i väggen

Ebba Arnborg

Publicerades: 1 juni, 2017

Det finns fem saker som får oss att gå in i väggen enligt en ny amerikansk undersökning. Se vilka – och hur du undviker dem här. Ingen vill väl att deras personal ska gå in i väggen! Förutom av medmänsklighet, innebär det även kompetenstapp och både sjukskrivnings- och rekryteringskostnader för ditt företag (och kanske tappade uppdrag). Ändå sjukskrivs 32 000 svenskar varje år till följd av utmattningssyndrom, enligt Arbetsmiljöverket. Men visst är väl inte din personal för stressad, i så fall skulle de väl säga till? Det är inte säkert. – En stor riskfaktor för att gå in i väggen är att man ignorerar signaler och symptom från kroppen. Man tänker att ”det är tufft just nu men det händer inte mig” – så har de flesta som blivit utmattade sagt, säger stressexpert Anna Bennich Karlstedt. Vad är det då du behöver vara uppmärksam på som ledare? En ny amerikansk undersökning från företaget Kronos visar att de fem vanligaste orsakerna till utbrändhet kanske föga förvånande är: orättvis ersättning, orimlig arbetsbelastning, för mycket övertid, att inte ha en klar koppling till företagets strategi och en negativ arbetsplatskultur.

Så här kan du jobba med varje punkt:

Orättvis ersättning Ha ett klart och tydligt tänk kring löner och var transparent med det mot dina anställda. Vad kan de själva göra för att du ska vara villig att öka lönen ytterligare? Är lönesättningen tydligt kommunicerad och går schysst till visar forskning att medarbetarna blir mer nöjda med sin lön, oavsett vilken ökning de får. Läs fler råd här: Så lyckas du med lönesamtal Orimlig arbetsbelastning och för mycket övertid Var lyhörd för hur hårt dina anställda jobbar. Ge tydliga riktlinjer och var beredd på att både avlasta och gemensamt strukturera upp deras uppgifter och arbetstid. Många tror att det är stor skillnad på positiv och negativ stress. Men det är det faktiskt inte – båda gör dig uppvarvad vilket hindrar återhämtningen i kroppen och gör oss sjuka. – Jättemånga av mina stressklienter säger ”Visst har det varit mycket, men jag älskar ju mitt jobb och alla andra engagemang.” Men det måste inte vara ångest och tråkigt för att vi ska bli utmattade, vi kan tappa återhämtning även om det vi gör är engagerande, säger Anna Bennich Karlstedt. Läs fler råd här: Så får du friskare medarbetare och bättre ekonomi  Ingen klar koppling till företagets strategi För att må bra behöver dina medarbetare veta vad du förväntar dig av dem och om de når upp till det – och de kan inte läsa dina tankar. Tydliggör helt enkelt för dina anställda det som är självklart för dig: Vad vill du med ditt företag och hur ska du ta dig dit? Varför har du anställt din personal, hur ska de hjälpa dig? Sätt konkreta mål för varje medarbetare kopplade till din strategi. Läs fler råd här:Har du de tre viktigaste ledarbeteendena   Dålig arbetsplatskultur Du behöver ta dig tid att jobba med både ditt ledarskap och kulturen på arbetsplatsen. Märker du av intriger, mobbing, skitsnack, konflikter och känslor som bubblar under ytan? Stoppa inte huvudet i sanden! Se också till att vara öppen och tydlig i din kommunikation så att dina anställda känner att de kan lita på dig. Ger du lite olika besked blir de kanske osäkra på vad som verkligen gäller vilket kan leda till rykten och osäkerhet. Hitta sätt att skapa framåtanda och engagemang genom tydliga visioner och teambuilding, kanske bara en fika utan att prata jobb. Glöm inte att också regelbundet visa att du ser och uppskattar dina medarbetares jobb. Missa inte fler artiklar om personalvård: 5 tecken på att du har en dålig chef 3 saker som får din personal att stanna Så motiverar du dina anställda]]>