5 saker en drömarbetsgivare INTE gör

Svante Randlert vet hur du inte ska göra som chef.

5 saker en drömarbetsgivare INTE gör

Vill du vara en riktigt bra arbetsgivare som lockar rätt kompetens och får den att stanna. Då ska du undvika de här fällorna! Hur många har du – eller din senaste chef – ramlat i?

Förmågan att attrahera, engagera och utveckla rätt personal är helt avgörande för att nå goda resultat. I alla fall om man får tro Svante Randlert, författare till boken ”Drömarbetsgivaren – de 10 budorden för att få medarbetare att vissla hela vägen till jobbet”.
– Allt går att kopiera, utom en sak, de som driver en organisation, det vill säga medarbetarna. De är faktorn med störst potential att bli företagets eller organisationens konkurrensfördel, menar han.

LÄS OCKSÅ: Så blir du en lönsam chef

Hur lyckas man då? Här är 5 saker en dålig chef gör – och hur du ska göra i stället, enligt boken.

En dålig chef…

1. Ser inte medarbetarna som viktiga
Undervärderar du vikten av din personal? Tänk om! Det kan nämligen vara din största konkurrensfördel, menar Svante.

Gör istället så här: Fråga gärna dina medarbetare varför de väljer att stanna hos er och vad som skulle få dem att sluta – så att du kan förebygga det senare.

2. Bryr sig inte om relationer
Tror du att stötvisa insatser, ensidiga informationskanaler eller rena kommunikationskampanjer är nyckeln för att få din personal att må bra? Då är du helt fel ute.

Gör istället så här: Svantes råd är att vara lyhörd och tydlig, få till en bra stämning mellan kollegorna och visa din uppskattning. Fråga medarbetarna hur de mår, visa omtanke, säg tack och ge beröm.

– Min rekommendation till alla chefer jag träffar är att öka budgeten för bullar och kaffe. Sätt dig kontinuerligt ner med dina medarbetare och ge dem din tid.

3. Struntar i att bygga kultur
Lägger du krutet på strategidokument, struktur, riskminimering och kontroll? Nyckeln är snarare att fokusera mer på kultur, förtroende och utveckling, enligt Svante. En stark kultur hjälper er att behålla medarbetare (som dessutom kommer rekommendera er till vänner och bekanta), skapa effektivare rekryteringsprocesser och ett bättre arbetsklimat.

Gör istället så här: Se tillsammans över er nuvarande kultur och vart ni vill. Hur kan ni samarbeta så att alla kan bidra – är det tydligt vad som förväntas? Se och lyft medarbetarna.

4. Bygger inte engagemang
Tror du att engagerade medarbetare inte är så viktigt? Det är snarare helt avgörande för vad kunderna tycker om er, och för att ni ska nå de resultat ni vill, menar Svante. Engagerade medarbetare levererar mer än vad som krävs – för att de vill.
– Det är de engagerade medarbetarna som skapar de mest lojala kunderna.

Gör istället så här: För att bygga engagemang behöver du se till att alla förstår sina och teamets mål, sina verktyg, era rutiner och vad som förväntas. Sen behöver du sprida energi, skapa stolthet och tillföra glädje i varje arbetsuppgift. Tänk på att det bästa sättet att döda engagemang är genom överdriven kontroll, råder Svante.

5. Bidrar inte till utveckling
Är ”Vi har alltid gjort så här.” ditt mantra? Det är både farligt och kostsamt, menar Svante.

Gör istället så här: Be medarbetare om deras idéer, och erkänn att ni inte är perfekta. Det sätter fokus på kreativitet, enligt Svante. Du kan till exempel ha en timme varje fredag avsatt för brainstorming.

Av Ebba Arnborg


Nyhetsbrev

ANNONS

ANNONS