PersonalKonkurrensen är hård om duktiga medarbetare. Enligt en undersökning från Linkedin är bara var sjätte medarbetare så nöjd med sitt jobb att han eller hon inte ens skulle fundera på att byta.
Här är de bästa knepen för att få din personal att stanna.

Det är lätt att tro att det inte går att skydda sig mot att dina medarbetare får nya jobberbjudanden och går vidare. Att det bara är något man får acceptera.

Här kommer två siffror som bör skrämma alla företagare att ändra uppfattning:

  • Enligt fackförbundet Vision så kostar det i snitt 542 700 kronor att nyanställa. Det inkluderar kostnader för rekrytering, introduktion, inskolning av ny personal samt kostnader för avveckling av medarbetaren som slutar.
  • Enligt bemanningsföretaget Poolia kostar det dessutom i genomsnitt 700 000 kronor att rekrytera fel, inräknat dolda kostnader som produktionsbortfall och sämre stämning på jobbet.

Att tappa en viktig medarbetare, och dessutom rekrytera fel ersättare, kan med andra ord bli en dyr affär. Du förlorar en person och all dennes kompetens.
– Det finns många undersökningar som visar att det i genomsnitt tar 18 månader för en nyanställd att uppnå full kapacitet. Så varje gång någon slutar tappar du kompetens som det tar lång tid att bygga upp igen. Dessutom tar inskolningen och handledningen mycket tid från er andra på företaget – tid som ni annars hade kunnat lägga på att driva företaget framåt, förklarar Marcos Jorge. Han är vd på analysföretaget IC-potential som undersöker vad som skapar nöjda medarbetare.

Enligt Marcos finns det lyckligtvis flera knep som får medarbetarna att stanna länge på ditt företag.
– Du kan göra många förändringar som får dina medarbetare att stanna kvar längre. Men det finns inga generella svar som fungerar för alla företag. Det första steget är därför att fråga medarbetarna vad som är viktigt för dem. Det kan låta självklart, men många företag gör det ändå inte.

Marcos Jorge säger att småföretagare har en fördel gentemot stora företag på den punkten, eftersom man står närmare sina medarbetare som individer.
– Småföretagare har lättare att se varje individ och deras behov. Men jag brukar ändå rekommendera att man genomför anonyma undersökningar ibland, helt ­enkelt eftersom man får ärligare svar då.

Att fråga dina medarbetare om deras behov är ett självklart steg om du vill att de ska stanna kvar länge.

Men innan du kommit så långt kan det vara klokt att lära sig de bästa knepen från Marcos. IC-potential frågar nämligen varje år 10 000-tals människor vad de tycker är viktigt på arbetsplatsen.
– I vårt Nöjd Medarbetare-index listar vi de viktigaste faktorerna för att trivas på jobbet.

Det här vill generation Y ha på jobbet!

  • Utveckling och återkoppling.
  • Inflytande och tillgång till information.
  • Samarbete och arbetsglädje.
  • God balans mellan arbete och fritid.
  • En rättvis ledare som är en bra förebild.

3 extra viktiga saker att tänka på för dig som chef:

 

1. Öppna för utveckling
Skapa meningsfulla yrkesroller med en plan för vidareutveckling. Ett problem för många småföretagare är att de anställer för att kunna avlasta sig själva. Det gör tyvärr att man sällan tänker tillräckligt långsiktigt och då är risken stor att personen du anställt tröttnar.

2. Var en tydlig ledare
Anställda vill ha en chef som är tydlig, ger stöd genom handling och som ger förutsättningar för personlig utveckling. Här är utmaningen för många småföretagare att man ofta blir kompis med sina anställda. Det kan vara trevligt och mysigt, men är inte alltid vad dina medarbetare behöver.

3. Erbjud flexibilitet
Frihet under ansvar efterfrågas allt mer, framför allt från yngre medarbetare. Och eftersom de utgör en allt större del av dina anställda är de viktiga att ta hänsyn till.
– Dina medarbetares behov varierar beroende på hur gamla de är. Generation Y – de som är födda efter 1980 – byter till exempel jobb tre gånger oftare än sina äldre kollegor och kräver mer av sitt arbete. Därför kan det vara bra att anpassa sig efter dem. Då gör du ofta alla andra nöjda också, säger Marcos.

Men lönen då?
Många småföretagare kommer att bli lättade av att höra att den faktiskt inte är så viktig. Om jobbet uppfyller kraven i övrigt förstås.
– Lön och ersättning kommer ganska långt ner på listan, framför allt om de anställda är nöjda med jobbet i övrigt. På företag där de anställda inte trivs blir lönen dock direkt en viktigare faktor. Problemet med en löneförhöjning är att den bara motiverar ett kort tag. Man får mycket mer tillbaka genom att skapa en arbetsplats där människor trivs, har kul och kan utvecklas.