Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Vi granskar priset för bokföring – betalar du för mycket?

27 februari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Företagets kostnader och bokföringskostnader

Foto: Företagets kostnader och bokföringskostnader

Vad kostar det att lägga ut bokföringen? Driva Eget testade marknaden och tog in offerter från tio olika bokföringsbyråer runt om i landet. Döm om vår förvåning när resultatet kom. För samma uppdrag kunde det skilja 112 000 i kostnad!

Fråga tio företagare vad de betalar för sin bokföring så får du troligen tio väldigt varierande svar. Det fick vi! Bokföringen är en djungel där många småföretagare går vilse och betalar alldeles för mycket.

Först och främst – olika företag har olika bokföringsbehov. Sysslar du till exempel med export och internationell handel, eller håller du på att expandera eller att ta in nya delägare i ditt företag?

Då kan du behöva redovisningskompetens och rådgivning som kostar extra. Men för de allra flesta småföretagare är bokföring och redovisning en okomplicerad historia.

Driva Eget skickade ut en offertförfrågan för ett påhittat företag för att se vilka prisförslag vi fick. Vi skickade ut förfrågan via en offerttjänst på nätet. Alla redovisningsbyråer som svarade visste alltså att deras pris skulle bli jämfört med andra byråers.

Resultat? Allt ifrån billigt till sexsiffrigt! Med ett spann på offerterna från 11 000 kronor till 123 000 kronor är den dyraste offerten vi får in alltså mer än 10 gånger dyrare än den billigaste.

I vårt test blir det också tydligt att ett lågt timpris inte innebär ett lågt totalpris.

(Klicka på bilden så får du upp den större)vigranskarbokforingVi bad Jan Jansson, som är rådgivare på Start Up Stockholm, en del av Stockholms Nyföretagarcentrum, att granska resultatet. Till och med han blev förvånad när han såg resultatet.
– Visst kostar erfarenhet och expertis, men de här skillnaderna är svåra att förklara bort, säger han och konstaterar att kompetens och tilläggstjänster kan förklara en del av skillnaderna, men knappast alla, säger han.

Men hur ska man egentligen tänka kring sin bokföring – och hur mycket ska man betala?
– Många företagare ser bokföring som något krångligt, som ett nödvändigt ont som man helst bara vill sopa under mattan. Men bokföring är inte av ondo, tvärtom är det ett jättebra sätt att få kontroll över sitt företag och göra det mer lönsamt, säger Jan.

Han har hjälpt tusentals företagare med rådgivning och tips, och bokföring är ett ständigt aktuellt ämne.

Skälet till att så många företagare ryggar tillbaka när de hör ordet bokföring är inte att det är så krångligt, säger han – utan för att alla andra säger att det är krångligt.
– Bokföring är egentligen inte så komplicerat. Men så länge alla fortsätter att säga att det är svårt förstärks myten. Får jag ge ett enda tips så är det att släppa det tankesättet.

När du slutar se bokföringen som en jobbig grej så kommer ditt företag att börja gå bättre.

Varför det? Jo, för att bokföringen är det bästa sättet att analysera hur företaget går, och framför allt var kostnaderna hamnar. Det är det enklaste sättet att se var ditt företag kan spara pengar och få bättre marginaler.

Jan säger att kunskapen är så pass låg i Sverige att många inte ens kan skilja på redovisning och revision. Och när kunskapen är låg är det lättare för de som säljer tjänsterna att ta riktigt bra betalt.

Så här skiljer du på bokföring, redovisning och revision:
  • Bokföring
    Bokföringen är det som du eller din redovisningsbyrå gör när ni hanterar affärshändelser, det vill säga in- eller utbetalningar till företaget. Den löpande bokföringen handlar alltså enkelt uttryckt om att samla och sammanställa företagets intäkter och utgifter.
  • Redovisning
    Den löpande bokföringen är en del av redovisningen, men inte den enda delen. Här ingår nämligen också att göra bokslut över företagets resultat samt att upprätta en årsredovisning.
  • Revision
    Många pratar om sin ”revisor” när de egentligen menar sin redovisningskonsult. Men en revisor är i själva verket en oberoende part som granskar företaget – och bland annat undersöker om redovisningen och bokföringen är korrekt.Tidigare var alla företag tvungna att anlita en revisor, men de reglerna har förändrats.Sedan några år har revisorskravet tagits bort för små företag. Det finns undantag men för de flesta gäller följande regler från Bolagsverket: ”Ett befintligt aktiebolag kan välja bort revisorn om det inte når upp till minst två av dessa värden för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren:
  • Fler än 3 anställda (i medeltal)
  • Mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning
  • Mer än 3 miljoner kronor i netto-omsättningDet finns dock vissa skäl till att ha en revisor, en objektiv part som granskar ditt företag, även om du inte måste. Det gäller framför allt om det är viktigt att andra parter kan få en trovärdig bild av ditt företag – om du till exempel planerar att ta in investerare eller delägare eller behöver låna pengar inför en expansion.
Ett annat sätt att skilja dessa delar från varandra handlar om vad du kan göra själv och inte, säger Jan.
– Bokföringen kan du göra själv om du vill. Det kan till och med vara bra eftersom det kommer att ge dig en bättre förståelse kring ekonomin i ditt företag.

Redovisningen, den som görs en gång om året, tycker jag att man ska lämna bort till proffsen. Det handlar om att köpa in kompetens, och ofta gör deras kunskap att du går plus på att lämna bort den. En revision görs alltid av en extern part.

Även om du väljer att låta någon annan göra din löpande bokföring säger Jan att det är oerhört viktigt att kunna förstå sammanställningarna som bokföringsbyrån skickar till dig – och att faktiskt läsa dem.
– Det är lätt att tro att du kan sluta fundera på bokföringen i samma sekund som du lägger ut den på någon annan. Men du måste ju ändå veta vad som sker, för företagets skull och för din egen skull.

Du är nämligen 100 procent ansvarig för att bokföringen och redovisningen är korrekt, även om det inte är du som har gjort den.

Experten tipsar: Så väljer du rätt hjälp


Här är bästa tipsen från Jan Jansson på Nyföretagarcentrum:

1. Utgå från dina behov
Vissa företag behöver specialistkompetens och särskild rådgivning, och då kan det vara värt att betala lite mer. Men om du inte behöver tjänsterna ska du så klart inte betala för dem.

2. Lär dig grunderna
För att kunna välja byrå måste du ha en del grundkunskaper om vilka tjänster du behöver. Så lär dig grunderna i bokföring – det kommer att spara dig pengar på flera sätt.

3. Konkurrensutsätt
Ta in offerter från flera olika byråer och använd samma förfrågnings­underlag.

4. Välj inte bara på priset
Din redovisningskonsult kommer att spela en viktig roll för ditt företag och du kommer att ha tät kontakt med personen i fråga  kanske under många år.
Du måste därför känna tillit för hans eller hennes kompetens och dessutom måste ni klaffa personlighetsmässigt.

5. Tänk långsiktigt
Återigen, din redovisningskonsult ska du ha länge, så välj en som kan ta hand om ditt företag i dag och i morgon.
webbkurser-peter

Webbkurs bokföring lättare än du tror– med Peter Reivall


Kursen för dig som tycker att debet och kredit låter krångligt. Läraren och civilekonomen Peter Reivall på Saldosystem använder en ny enkel pedagogisk metod för att lära dig bokföring.

– Kursen är till nytta och glädje för dig själv och för att uppfylla myndigheternas krav på korrekt bokföring, säger Peter Reivall.
beställ_knapp

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Är lön eller utdelning bäst 2025 och 2026? Så här får du lägst skatt…

När du driver aktiebolag finns två huvudsakliga sätt att ta ut pengar från företaget: lön och utdelning. Men vad är mest fördelaktigt 2025 och 2026? Vad ger lägst skatt och flest förmåner? Och vad bör jag göra innan årsskiftet? Det ska vi reda ut nu – häng på!

Spiris_SoMe_IG avatar 180x180px
Spiris 14 november, 2025 Uppdaterades 8 december, 2025 7 minuters läsning
Lön eller utdelning

Foto: Spiris

Smart tips innan vi kör igång: Undrar du vad utdelning egentligen är och hur det funkar i förhållande till lön för dig som företagare? Se det inspelade webbinariet där du lär dig om utdelning och lön och hur dina val påverkar dig i olika situationer. 

  • Vad är skillnaden mellan lön och utdelning?
  • När ska man välja lön eller utdelning?
  • Hur påverkar dina val olika situationer?
  • De nya förslagen kring 3:12-reglerna. Vad kan de innebära?

Se webbinariet gratis här. Rekommenderas varmt!

Så till saken – är lön eller utdelning bäst? Som (nästan) alltid beror det på flera faktorer, som dina inkomstbehov, företagets resultat och hur du bäst planerar din ekonomi på lång sikt.

Här reder vi ut skillnaderna, fördelarna och vad du bör tänka på för att göra det smartaste valet mellan lön och utdelning.

Psst! Vill du prova Spiris (och att bokföra) - gratis? Spiris är ekonomiplattformen för dig som vill driva eget utan att fastna i krånglig administration. Och självklart finns flera funktioner att testa. Välj mellan bokföring,  fakturering och lönehantering. Eller prova hela rubbet! Läs mer här.

Lön – tryggt och viktigt för framtiden

Månadslön för “vanliga anställda” är självklart, men det är inte lika solklart för alla företagare. Men visst, att ta ut lön från ditt aktiebolag är ofta det enklaste och mest direkta sättet att betala ut pengar till dig själv. 

Fördelar med att ta ut lön:

  • Ger pensionsgrundande inkomst: Din lön påverkar din allmänna pension och eventuella sjukpenninggrundande inkomst (SGI*).
  • Rätt till ersättning från socialförsäkringen: Sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa baseras på den lön du tar ut.
  • Underlag för framtida lån: Många banker ser en regelbunden lön som tryggare än utdelning när de bedömer din kreditvärdighet.
  • Lön är dessutom en viktig faktor för både din personliga ekonomi och sociala trygghet.

Att tänka på:

  • Lön belastas med inkomstskatt och arbetsgivaravgifter (vilket ofta gör det till ett “dyrare” alternativ för både mottagaren och företaget jämfört med utdelning.)

Maxbelopp för SGI och pensionsgrundande inkomst
För att få den högsta sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) och pensionsgrundande inkomsten (PGI) behöver din årsinkomst uppgå till maximalt 7,5 gånger inkomstbasbeloppet. För 2025 är detta tak 588 000 kronor före skatt och för 2026 blir det 592 000 kronor. Inkomster över dessa belopp påverkar varken din SGI eller din allmänna pension, så det är viktigt att planera löneuttaget därefter.

*SGI står för sjukpenninggrundande inkomst och är det belopp som ligger till grund för beräkningen av din ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Din SGI baseras på din årliga arbetsinkomst upp till ett visst tak. Om du inte har någon arbetsinkomst eller om du har en mycket låg inkomst, kan din SGI bli noll, vilket innebär att du inte har rätt till ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Därför är det sällan smart att bara ta utdelning.

Utdelning – skattefördelaktigt, men med krav

Utdelning* från ditt aktiebolag beskattas (till en viss nivå) med en lägre skattesats (20 procent) jämfört med lön. Utdelning är därför ett bra komplement till löneuttaget om du vill optimera din ekonomi.

*Utdelning är ett alternativ till lön, när företaget gör vinst och du vill få ut kapital från ditt företag.

Fördelar med utdelning:

  • Lägre beskattning: Skatten på utdelning är generellt sett lägre än inkomstskatten på lön.
  • Kostnadseffektivt för företaget: Utdelning belastas inte av arbetsgivaravgifter (men tänk på att bolaget måste betala bolagsskatt på vinsten, innan du kan ta ut utdelning).
  • Bygger på företagets vinst: Utdelning baseras på företagets överskott, vilket ger en möjlighet att ta ut pengar när det går bra för företaget.

Att tänka på:

  • För att kunna ta utdelning måste bolaget gå med vinst.
  • Din sjukpenning, pension och andra förmåner ökar inte av utdelning. Därför är det viktigt att kombinera utdelning med viss lön.

Det finns särskilda regler för hur stor del av vinsten som kan tas ut som utdelning till en lägre skattesats (läs mer om schablonregeln och huvudregeln här).

Schablonregeln, även kallad förenklingsregeln, är ett enkelt sätt att räkna ut gränsbeloppet för utdelning i ett aktiebolag. Varje år får du som delägare ta ut utdelning till en lägre skattesats (20 procent) upp till ett schablonbelopp som är baserat på 2,75 gånger inkomstbasbeloppet för året.

För 2025 är detta belopp 209 550 kronor. Regeln gäller oavsett bolagets löner eller vinst, vilket gör den särskilt fördelaktig för mindre bolag och företagare som inte har så höga löneuttag. (Låter det krångligt? Vi håller med, men vi ska göra vårt bästa för att sammanfatta i några enkla ord nu…)

Hur ska du tänka – lön eller utdelning?

Det bästa alternativet för dig är ofta en kombination av lön och utdelning. En vanlig strategi är att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt (643 100 kr/år för 2025 och 660 000 kr/år för 2026). Det ger dig fulla pensionsrätter, sjukpenning och föräldrapenning, vilket är viktigt för din långsiktiga trygghet.

När du tagit ut tillräcklig lön kan du ta resten som utdelning, som beskattas lägre än lön – ofta bara runt 20 procent. Det gör att du kan ta ut mer pengar från bolaget till en lägre total skatt. Låt oss sammanfatta:

  • Lön ger social trygghet (pension, sjukpenning, föräldrapenning).
  • Utdelning ger lägre skatt på vinsten i bolaget.
  • Kombinationen gör att du både maxar tryggheten och minimerar skatten.

Därför är det smart att starta aktiebolag innan årsskiftet (skattefördelar!)

Det finns flera anledningar att starta aktiebolag innan årsskiftet. Här är de viktigaste:

  1. Bättre skatteplanering: Som ägare av ett aktiebolag har du möjlighet att ta ut utdelning till en lägre skattesats, men för att kunna tillgodoräkna dig utdelningsutrymme (dvs. beloppet som en företagare får ta ut som lågbeskattad utdelning från sitt aktiebolag), måste du äga bolaget redan den 1 januari. 

    Den som är registrerad som ägare av aktierna vid årets början, den 1 januari, får rätten att använda detta schablonbelopp för lågbeskattad utdelning. Om du däremot väntar till efter årsskiftet går du miste om möjligheten att utnyttja beloppet för 2025. Läs mer om hur det fungerar här.
  2. Slipp rusningen i januari: Många vill starta företag i början av året, och då kan det vara långa handläggningstider hos myndigheterna. Genom att starta nu slipper du vänta. Såklart är det allra enklast att välja ett lagerbolag (ett lagerbolag är ett färdigregistrerat aktiebolag som du kan köpa för att snabbt komma igång med ditt företag.)

Tips! Vill du också starta aktiebolag innan årsskiftet? Då ska du skaffa ett startklart aktiebolag, ett så kallat Lagerbolag. Det är ett snabbt och enkelt sätt att komma igång med sitt företag på. Och som ny kund hos Spiris får du ett lagerbolag på köpet – läs mer här.

Låt smarta verktyg hjälpa dig att ta beslut

Oavsett om du är nystartad eller har drivit ditt företag ett tag är det viktigt att ha koll på företagets ekonomi – rätt koll gör beslutet om utdelning eller lön väldigt enkelt. Så se till att ha en riktigt bra lösning där bokföringen och faktureringen skapas nästan av sig själv - till exempel Spiris. Prova kostnadsfritt här.

Så låt oss ta denna trevliga stund tillsammans i mål. Genom att förstå skillnaden mellan lön och utdelning kan du både minska skatten och få maximala förmåner. 

Och det absolut smartaste sättet att förstå strategierna – är att se det kostnadsfria webbinaret om lön och utdelning.

Lycka till!

Om Spiris
Att driva företag med Spiris är enkelt. Spiris är den flexibla ekonomiplattformen. Allt finns samlat och automatiserat med smarta funktioner – från bokföring till fakturering och lön. Det ger dig tid till att fokusera på rätt saker. Det vill säga att starta, driva och utveckla din företagsdröm utan krånglig administration. Läs mer på Spiris.se.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.