PengarTjänstebil eller privatbil? Skriva reseräkning till firman eller ha förmånsbil med allt betalt? Se här hur du ska tänka när du väljer.

Alla bilburna företagare ställs inför samma dilemma – hur ska jag göra med bilen?  I princip har du två alternativ:

• Att äga bilen privat och ta ut milersättning ur företaget för de mil du kör i tjänsten.
• Att låta företaget äga eller leasa bilen. Då betalar företaget alla kostnader för bilen, men du får betala förmånsskatt för att du använder bilen privat.

Räkna ut här hur stor den skatten blir.

Här ser du hur tjänstebilen ska deklareras – och hur du kan skriva reseräkning till dig själv sedan du skrivit körjournal.

Om tjänstebil eller privatbil är bäst för dig beror på vilken bil du har, vad du använder den till och hur mycket du kör privat och i tjänsten.

Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsulten Ynnor, menar att det första du ska göra är att titta på dina bilbehov. Knäckfrågan är nämligen hur mycket du kommer att köra i tjänsten och hur mycket du kommer att köra privat:

– Det finns tyvärr ingen exakt brytpunkt för att se vilket alternativ som blir bäst, men när du har beräknat hur mycket du kommer att köra så har du kommit en bra bit på vägen, säger han.

För dem som kör 1 000 mil om året eller mindre är den privata lösningen ofta bäst.

– Förmånskatten är lika hög oavsett hur mycket du kör, och för de som kör så lite blir det därför ganska dyrt per mil. Då kan det vara bra att i stället äga bilen privat och få ersättning ur företaget när du använder bilen i tjänsten.

Grundregeln är alltså att ju mer du kör desto mer lönar det sig att ha bilen på företaget. Men sedan finns det många andra faktorer som spelar in. Här är de viktigaste:

1 Vilken bil du kör

Förmånsvärdet baseras på vad bilen kostar att köpa – med undantag för vissa miljöbilar som beskattas som en motsvarande bensinbil. Med andra ord, köper du en dyr bil på företaget och bara kör några hundra mil om året privat, blir de milen väldigt dyra.

2 Miljöbilsubvention

Staten subventionerar vissa typer av miljöbilar genom att sänka förmånsvärdet. Men från och med 2012 det bara gasbilar och laddhybrider som har kvar miljösubventionen.

3 Bränsleförbrukningen

Om du äger bilen privat får du skattefri ersättning för varje mil du kör i tjänsten. Ersättningen är för närvarande 18,50 kr per mil.

– Med ett bensinpris på nästan 14 kr litern blir det inte mycket pengar kvar för att täcka eventuella skador och värdeminskning. Men har du en bil med riktigt låg förbrukning kan kalkylerna bli riktigt bra. Och med en ny laddhybrid eller elbil kan vinsten bli ännu större, säger Ronny Svensson.

Beräkningar från många elbilstillverkare visar att milkostnaden för att köra en elbil kommer att hamna runt 2 kr per mil, vilket kan gör den privata lösningen mest intressant, trots att förmånsvärdet är miljösubventionerat för sådana bilar. Då blir det helt plötsligt 16,50 över för varje mil.

I Driva Eget nr 4/2012 finns fyra sidor med råd kring att välja rätt tjänstebil.  Läs där också hur man kan få slippa förmånsskatt.