PengarSmåföretagen vinner över storbolagen när det gäller att exportera till tillväxtmarknader. På bara åtta år har exporten till marknader som Kina och Ryssland ökat med 87 procent.

Allt fler småföretagare väljer att exportera till tillväxtmarknader utanför de industriella kärnområdena som Europa, Nordamerika och Japan. Från 2002 har exporten till sådana marknader ökat med 87 procent hos småföretagen. Det visar en undersökning från Exportkreditnämnden.

- Kontentan av, och det mest intressanta i, undersökningen är att så många exporterar till tillväxtmarknader. Nästan hälften av alla småföretag som har export över 1 miljon kronor, exporterar till områden utanför den utvecklade industrivärlden, säger Karin Apelman, generaldirektör på Exportkreditnämnden, till DI.

Förra året exporterade småbolagen för 22 miljarder till tillväxtländer – mer än en miljard mer än storföretagen. Ungefär 20 procent går till tillväxtmarknader, främst till Asen och därefter Ryssland.

- De som inte exporterar till tillväxtmarknader anger att det geografiska avståndet är det största hindret. Men för dem som har etablerat sin export är kreditrisker och byråkrati de största problemen. Där har vi en roll att fylla, säger Karin Apelman.

Här kan du läsa om småföretagarna Rolf och Kajsa som gör affärer med Kina – och tio bra råd för dig som funderar på att börja.

Här får du åtta bra råd för säkrare utlandsaffärer.