PengarHär är fyra populära tjänstebilar - en gasbil, en dieselbil, en hybridbil och en etanolbil. Vilken är bäst för dig och företagets ekonomi – och vilken är bäst för miljön?  Se efter här.

De fyra granskade bilarna, årsmodell 2009 eller 2010,  finns på bilden ovan och är från vänster:

  • Gasdrivna Volkswagen Passat.
  • Dieseldrivna Volvo V70.
  • Hybridbilen Toyota Prius.
  • Etanoldrivna Ford Focus FFV.

Vad som är billigast för dig beror på din körprofil. Var och en av de fyra modeller i vår jämförelse kan vara en vinnare på olika sätt. Observera att skattefördelarna för etanolbilart och hybridbilar bara gäller t o m 2011. Sedan försvinner miljösubventionen. Men förmånsvärdet räknas på ett värde för motsvarande bensinbil.

HYBRIDBIL - BÄST VID MEDELLÅNG KÖRSTRÄCKA
Billigast per mil av de fyra modellerna är elhybriden Toyota Prius som lockar med avancerad teknik och extremt låg bränsleförbrukning.

Även om det är svårt att klara så låg bränsleförbrukning som Toyota påstår ger den låga driftkostnader och modellens goda rykte ett högt restvärde vid leasing. Men bilens nybilspris skickar ändå upp leasingkostnaden i taket.

Det som får kalkylen att tippa över till Prius fördel är skatteeffekterna. Eftersom det är en hybridbil skattas den som en ?motsvarande bil som drivs med konventionellt drivmedel?. Sedan rabatteras detta förmånsvärdet med 40 procent.

Det låga förmånsvärdet har betydelse för den företagaren eftersom han får låg skatt på förmånsvärdet, samtidigt som företaget drar nytta av att de sociala avgifterna på förmånsvärdet blir låga.

Om man köper den privat blir kalkylen mycket sämre. En privatägd Prius som körs 1 500 mil per år är då ett rätt dyrt bilval.

ETANOLBIL - BÄST VID KORT KÖRSTRÄCKA
Ford Focus FFV är något dyrare i vår kalkyl eftersom etanol ger sämre bränsleekonomi än bensin. För närvarande är det omkring 1 krona dyrare per mil att tanka E85 istället för bensin. Men frånsett det är etanolbilen ett bra köp.

Miljöeffekterna är positiva, etanolbränslet ger ett mycket begränsat koldioxidbidrag till atmosfären. Dessutom finns tryggheten i att bilen går lika bra på bensin, och detta utan att konstruktionen tyngs av dubbla tankar.

På den positiva ekonomiska sidan hittar vi 20 procent rabatt på förmånsvärdet. Som andra miljöbilar är den skattebefriad i fem år.

Den som bara kör 1 500 mil per år har därför allt att vinna på att välja en miljöklassad etanolbil.

DIESELBIL -. BÄST VID LÅNG KÖRSTRÄCKA
Dieseldrivna V70 Drive, med snål 1,6 liters motor under huven och slimmad kaross, är en produkt av branschens koldioxidjakt och ?down-sizing?-trenden. Med relativt enkla grepp har Volvo lyckats komma ner till ett koldioxidutsläpp på 129 gram och en dieselförbrukning på 0,49 liter per mil.

Det ger en mycket låg bränslekostnad. Volvo V70 Drive, och andra dieselmodeller, är därför ett bra val för dig som kör långt.

Men som företagsägd bil tyngs dieselkalkylen av höga förmånsvärden. Den som har korta årliga körsträckor vinner på att köpa en bil med förmånsvärdesrabatt, till exempel en etanoldriven Volvo V70 eller Ford Mondeo.

GASBIL - BÄSTA MILJÖVALET OM DU HAR NÄRA TILL EN GASMACK
Gasbilar har kommit i ropet i år, mycket tack vare två nya bilmodeller. Först kom Mercedes B170 NGT och Volkswagen Passat Ecofuel.

Tack vare modern 1,4-liters turbomotor i Passat har räckvidden förbättrats både när den går på bensin och gas. Biogas är det mest miljövänliga på marknaden i dag. Staten främjar därför köp av gasbilar genom att bjuda på 40 procent rabatt på förmånsvärdet när är tjänstebilar.

Bland anställda har Passat Ecofuel blivit mycket uppskattad. Förmånsvärdet är lågt, bilen är större och mer komfortabel än Toyota Prius och miljösamvetet är ultragrönt.

För företagaren är den också ett bra val i sin storleksklass. Kör man 3 000 mil per blir totalkostnaden jämförbar med Volvo V70 Drive.

Gasbilens nackdel är främst höga leasingavgifter på grund av högt pris och dåligt restvärde. Dessutom är gasbilar bara intressanta för dig som har nära till en gasmack