<![CDATA[]]>

Så slår fakturaskojarna till i mellandagarna

Camilla Björkman

Publicerades: 16 december, 2010

Se upp för fakturaskojarna i mellandagarna – de slår till när chefen är ledig.
– De passar på när chefen är borta, säger mackägaren Mikael Ruth som fick en falsk faktura på 12 000 kronor.

När katten är borta dansar råttorna på bordet. Du som är ledig bör se upp för fakturaskojare i mellandagarna. Då kan de passa på att ringa till dina anställda och lura dem på tjänster.

Mikael och Ulla Ruth, som äger bensinmacken Shell Glada Hudik i Hudiksvall, är en av de tusentals småföretagare som drabbats. Två gånger ringde en säljare från företaget Scandinavian media solutions och försökte sälja in en tjänst där bensinmacken skulle synas på nätet. Båda gångerna svarade personalen att de inte hade befogenheter att beställa tjänsten.

– Andra gången sa säljaren att han bara skulle ställa några kontrollfrågor att adressen stämde. ”Det kostar väl ingenting?” frågade vår timanställda som var den som tog samtalet. Nej, nej, fick hon till svar.

Två dagar senare kom fakturan – på 12 000 kronor. Mikael Ruth ringde upp företaget, som sitter i Malmö, och fick bara som svar att han måste reda ut saken med säljaren själv. Nu har han bestridit fakturan och kommer även att bestrida ett eventuellt inkasso. Han råder andra som råkar ut för fakturaskojarna att göra samma sak:

– Det är många som betalar det för att de är rädda att de ska få en betalningsanmärkelse annars. Gör inte det.

Framförallt är hans tips att inte åka dit i första taget. När telefonförsäljaren ringer, fråga snabbt vad saken gäller och säg att du inte är intresserad. Lägg sedan på luren. Informera även dina anställda att göra samma sak:

– Förut frågade försäljarna efter butiksansvarig. Nu passar de på när chefen är borta, säger Mikael, som själv var nära att lägga på när Driva Eget ringde.

Lär här fler tips på hur du undviker fakturaskojarna.