PengarMånga småföretagare får stå ut med stora bolag som inte betalar fakturor i tid. Här har vi därför satt ihop åtta konkreta råd – fyra förberedande och fyra när du inte har fått betalt – som hjälper dig i kampen mot de stora.

Driva Eget får många mejl från småföretagare som kämpar med att få betalt från stora kunder. ”Vi har märkt att fler och fler företag har ett elektroniskt attestförfarande som gör att fakturan ska valsa runt hos flera personer i företaget innan de betalar fakturan. Ibland innebär det att de 10 dagar vi har som betalningsvillkor i själva verket blir det dubbla, trots att vi ringer och påminner”, skriver en företagare.

Kämpar du också med stora bolag som inte respekterar dina betalningsvillkor? Här är råden som hjälper dig i kampen – fyra förberedande och fyra när du inte har fått betalt:

FÖREBYGG

1. Upplys redan vid beställningen att du har 10-14 dagar betalningstid på dina fakturor (eller de antal dagar du har). Många stora bolag har som vana att betala alla fakturor efter 30 dagar, men genom att vara tydlig vid beställningen sätter du press på dem att betala i tid. Sätt detta på pränt genom att skicka en bokningsbekräftelse.

2. Dubbelkolla att du har rätt uppgifter på fakturan, ring och hör på telefon om du är osäker. Ibland dröjer det två veckor innan kunden ens tittar på fakturan och upptäcker han/hon då att någon uppgift är fel begär de en ny – med ny förfallodag.

3. Var tydlig med förfallodatumet. Skriv det i rött och mitt på fakturan, så att det inte går att missa. Skriv även tydligt att du tar ut påminnelseavgift och dröjsmålsränta (lagstadgad dröjsmålsränta är 8 procent över Riksbankens referensränta). Har du till exempel fjorton dagars betalningstid får du ta ut dröjsmålsränta efter detta om ni har avtalat om den betalningstiden (se punkt 1). Annars får du ta ut dröjsmålsränta efter 30 dagar.

4. Ta betalt med kort – då får du pengarna direkt.

OM DU INTE HAR FÅTT BETALT

5. Skicka ett mejl eller ring och påminn. Ursäkta dig inte utan fråga, som om det vore en självklarhet, om de har missat din faktura. Känns det jobbigt att ringa till kunden, ta det med ekonomiavdelningen som ju ändå är dem som sköter betalningen.

6. Se det inte som en stor sak att påminna. Stora bolag är vana vid småföretagare som ringer för att få betalt – de kommer inte att bli förbannade och vägra att jobba med dig mer. Du framstår snarare som professionell.

7. Skicka en påminnelsefaktura så fort du inte får betalt. Skulle det kännas knepigt (vilket det inte bör göra, men kanske har du en personlig relation till kunden) kan du alltid skylla på att det sker automatiskt.

8. Får du inte betalt på påminnelsefakturan, skicka ett inkassokrav. Det är en myt att du inte kan skicka inkassokrav själv – det går alldeles utmärkt att göra ett i exempelvis Word. Enligt lag har du rätt att ta ut en avgift om 160 kronor för ett inkassobrev.