PTS: ”De strider mot vår viktiga föreskrift”

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 28 augusti, 2013

Nu har Post- och telestyrelsen (PTS) begärt uppgifter från Telenor efter att de har tagit bort momsen på sina fakturor – något som har upprört många av Driva Egets läsare.
– De strider mot vår viktiga föreskrift om specificering av telefonräkning, säger Anna Montelius, jurist på PTS.

Tidigare i somras skrev Driva Eget om att många av Telenors kunder var upprörda över att de plötsligt inte fick momsen specificerad på sina fakturor.
Något som de hittills fått, då de haft privatabonnemang.

Ingen information
Skatteverket sa att kunden har rätten på sin sida – de kan kräva momsspecifikation oavsett abonnemangsform.
Men Telenor svarade att kunderna i sådana fall fick byta till det dyrare företagsabonnemanget. Någon information i förväg om momsborttagandet fick kunderna inte heller.

Även Tres kunder reagerade
I samma veva reagerade kunder hos företaget Tre på att även de krånglade till momsspecifikationen för sina kunder. En kund uppger att det var problematiskt att skriva ut momsspecifikationen från funktionen ”Mina sidor”. 

”Kunden har rätt”
Nu har Telenors och Tres kunder hört av sig till myndigheten PTS, som bland annat jobbar för att alla ska ha tillgång till säkra kommunikationstjänster.
Juristen Anna Montelius har precis varit i kontakt med Telenor och Tre och begärt att de ska yttra sig i frågan.
– De strider mot vår viktiga föreskrift om specificering av telefonräkning. Kunderna har rätt att få momsen specificerad, så ser vår föreskrift och lagen ut.
Nu har både Tre och Telenor tre veckor på sig att yttra sig, innan PTS går vidare.

Vad händer om de inte lyssnar på er då?
– Ja, om de inte ändrar sina fakturor kan de få vite. Men ofta brukar det fungera när vi hör av oss.

Är det någon mening att kunder hör av sig till er?
– Man kan absolut höra av sig. Det kan vara intressant för oss att få in hur många som är påverkade.

Vad kan kunderna göra om inte Telenor, och eventuellt Tre, ändrar fakturorna?
– I och med att man har reglerna på sin sida kan man i slutändan gå till domstol.

”Möjligt att vi har gjort fel”
Telenor har valt att inte besvara Driva Egets frågor. På Tres pressavdelning är man osäker på hur momsspecifikationen har ändrats.
– Det är möjligt att vi har gjort fel. PTS har hört av sig och vi kommer att svara dem, säger Erik Hörnfeldt på Tre.

LÄS OCKSÅ: Småföretagare upprörda över Telenors agerande
TYCK TILL! Är du drabbad? Diskutera frågan i Driva Egets forum.