PengarMiljösubventionen för de vanligaste tjänstebilarna avskaffas nästa år. Endast gasbilar och laddningsbara elbilar får subventionerade förmånsvärden. De betyder en 40-procentig skatteökning för en hybridbil som Toyota Prius.

Finansminister Anders Borg och miljöminister Andreas Carlgren släppte denna del av vårpropositionen i en debattartikel i GP.

Nu har hybridbilar och gasbilar en nedsättning av förmånsvärdet med 40 procent (20 procent för etanolbilar). Det har gjort att japanska Toyota Prius blivit den mest sålda miljöbilen och mest populära tjänstebilen. Nu kommer försäljningen i Sverige att minska.

Under 2012 och 2013 blir det ingen nedsättning alls. Även i fortsättningen ska dock förmånsvärdet beräknas på värdet för motsvarande bensindriven bil.

- Uselt att denna bil som har lägst koldioxidutsläpp av alla inte längre ska räknas som miljöbil. Utmanande att regeringen väljer att gynna viss teknik i stället för att som i andra länder utgå ifrån utsläppsmängden, skriver Håkan Matson, bilexpert på DI.

Han är också kritisk till att ge stöd åt gasbilar som har en färdigutvecklad teknik och där bilförarna i stor utsträckning kör på bensin och inte gas.

Anders Borg och Andreas Carlgren har en annan uppfattning:

- Fordonstekniken för hybrider och etanolbilar har nått en mognad och syftet att stimulera introduktionen av mer miljövänliga bilar är uppfyllt för dessa bilar. Därför fortsätter inte subventionerna av dessa tekniker, skriver de.

Beskedet är ingen långsiktig lösning – 2014 ska reglerna göras om igen och nya definition om vad som är en miljöbil kommer.
Ett dåligt besked menar tjänstebilskonsultsföretaget Ynnor:

- Därmed består osäkerheten och det var det sämsta som kunde hända. Beskedet om att förlänga rabatten på förmånsvärden för gas-, el- och laddhybridbilar till 2014, är inte bra nog, säger Ynnors vd Ronny Svensson, i ett pressmeddelande.

Men Borg och Carlgren skriver att de visst är långsiktiga:

- Alliansregeringen har som långsiktig prioritering att år 2030 ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen. I och med dagens besked tar vi ytterligare steg mot framväxten av ny teknik och ännu bränslesnålare bilar. Riktningen på politiken är tydlig, bilen är bra och nödvändig, men utsläppen måste minska. Med de nya kraven tar vi hänsyn till de senaste årens utveckling mot bränslesnålare bilar samtidigt som vi strävar efter att bara gynna de miljömässigt bästa bilarna och skapa incitament för tillverkarna att fortsätta förbättra miljöhänsynen.

Se här hur stor tjänstebilssskatten är i dag på olika bilmärken.