PengarNu blir det enklare för svenska entreprenörer att finansiera projekt, när crowdfundingsajten Kickstarter öppnar i Sverige. Småföretagaren Fredrik Petrusson är en av de första att utnyttja möjligheten.

Via crowdfundingsajten Kickstarter har entreprenörer från hela världen samlat in över en miljard dollar till mängder av kreativa projekt och produkter.

Tidigare svenska projekt, till exempel Kung Fury-filmen från Umeå som samlade in 4,5 miljoner kronor, har behövt hitta en person i USA som kan ställa upp med bankkonto och adressuppgifter för att projektet ska kunna godkännas av sajten.

Men nu har Kickstarter öppnat för svenskar att registrera sina projekt och använda svenska bankkonton för att administrera sina kampanjer.

Småföretagaren Fredrik Petrusson, har tidigare varit med i TV4-programmet Uppfinnarna med en rollerbehållare för målare, funnits med i teamet bakom vedeldade badkaret Hikki och gett ut en bok om att bygga sig en egen bakugn. Nu är han en av de första som utnyttjar möjligheten med Kickstarter, med ryggsäcken Baccy Packs.
– Lyckas kampanjen på Kickstarter blir det ett varumärke som vi tar fram, säger han.

Lär av Fredrik – 4 tips för en lyckad crowdfunding-kampanj:

  • Var ambitiös och noga, projekt som ger ett professionellt intryck och verkar genomarbetade får lättare in bidrag.
  • Använd möjligheten att ha med en video som visar din produkt.
  • Låt personer välja om de vill skänka lite eller mycket.
    Den som nöjer sig med att ge tummen upp för Fredriks produkt kan bidra med tio kronor, men sedan sträcker sig möjligheterna att ge bidrag ända upp till 50 000 kronor.
  • Ge något extra till de som bidrar mycket.
    Den som satsar fullt på Fredriks ryggsäck kommer att få sitt namn ingraverat på tvättlappen i varje ryggsäck.

Läs mer: 4 nya sätt att fixa finansiering!

Crowdsourcing är en het trend just nu, läs mer om den och 28 andra heta trender: Här är 29 heta trender just nu!