PengarNu tvingas Telenor och Tre göra om sina fakturor och specificera momsen på alla sina fakturor, om du ringer till företagets kundtjänst. Det blir följden efter Driva Egets artiklar om företagens fakturahärva och påtryckningar från er läsare.

Turerna kring Telenor och Tre har pågått sedan i somras. Båda företagen ändrade sina rutiner för specificering av momsen – de tog bort den från fakturorna – och kunderna reagerade.

Så gjorde även PTS.

Nu har myndigheten gjort bedömningen att de lösningar som Telenor och Tre har presenterat tills vidare är godtagbara och operatörerna får nu en chans att visa att allt fungerar.

Därför går inte PTS vidare och förelägger om ytterligare åtgärder.

– Alla kunder som begär en specifikation av momsen ska få det om de ringer till företagens respektive kundtjänst. Och du som kund ska inte behöva säga till om det flera gånger utan en gång, säger Linn Berggren, jurist vid PTS.

Hon berättar att ärendet nu är avskrivet, men kan komma att öppnas om inte företagens respektive lösning fungerar på ett bra sätt.

Enligt Linn Berggren har inte minst uppmärksamheten kring ärendena i bland annat Driva Eget lett till att fler abonnenter hört av sig till PTS vilket gjort det lättare för myndigheten att skaffa sig en bild av hur problemet sett ut.

När Driva Eget är i kontakt med Telenors kundtjänst har de till en början svårt att skicka ut äldre fakturor med momsen specificerad, men efter påtryckningar och hänvisning till gällande regler får vi löfte om att äldre fakturor också ska skickas ut med momsen specificerad.
 

LÄS OCKSÅ: