PengarFokusera på kunden och bjud på ett leende! Det tipsade småföretagarcoachen Eva-Britt Hult om när FöretagarFörbundet och Tillväxtverket bjöd in till frukost på onsdagsmorgonen.

Hur kan kvinnor öka sin lönsamhet i företaget? Det var ett av de ämnen som avhandlades under FöretagarFörbundet och Tillväxtverkets frukost på onsdagsmorgonen, den internationella kvinnodagen till ära. Enligt Marianne Stenborg, småföretagarcoach och en av författarna till boken Konsten att öka lönsamheten, räcker det inte bara med att skära i kostnaderna.

– Visst är det bra att dra ner på utgifterna, men man kan inte bara svälta sig till lönsamhet. Ibland måste man våga satsa, sa hon till publiken.

Eva-Britt Hult, småföretagarcoach även hon och författare till boken, rådde kvinnor som precis startat eget att på riktigt kliva in i företagarrollen.

– Det är två skilda världar att vara anställd och företagare. Det är viktigt att man förstår när man ska driva företag.

Men viktigast, menade hon, var att ha ett kundperspektiv. Det gäller att alltid se vad kunden vill ha och behöver.

– Och att göra det med ett leende! Det finns ett kinesiskt ordspråk som säger: ”Kan du inte le, kan du inte göra affärer”. Ingen köper av en sur företagare.

Läs mer om FöretagarFörbundets undersökning om småföretagarnas lönsamhet här.