PengarPassa på att höja priset nu efter årsskiftet. Då kommer det naturligt för dina kunder. Till på köpet får du ett mer lönsamt år. Här är råden du behöver från proffsen själva.

Vid årsskiftet höjer många storbolag sina priser, eftersom de har inskrivna indexhöjningar i sina kontrakt. Inspireras av dem och höj dina priser du med. Med det nya året blir det ett naturligt steg för både dig och dina kunder. Så här säjer säljcoachen Anna-Lisa Thordén, författare till bland annat boken Luspank och idérik – Överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare:

- Känns det svårt att höja ett pris som hängt med likt ett par väl ingångna skor, kan du välja att helt enkelt paketera om dina erbjudanden. Det känns nytt och fräscht för både dig och kunderna. Våga sätta rätt värde på dig själv och din kunskap – prislappen följer med av bara farten!

Här är en samling av Driva Egets bästa artiklar om hur du höjer dina priser. Läs också tips om hur du sätter ett bra pris från början:

Här är Ulla-Lisa Thordéns steg-för-steg-guide på hur du höjer dina priser och förklarar det för kunden.

Läs här fyra bra tips från Driva Egets läsare om prishöjning. Här finns också Ulla-Lisa Thordéns proffskommentarer under varje tips.

Här är småföretagarcoachen Eva-Britt Hults råd för hur du undviker att sätta låga priser – och får mod att ta betalt.

Lär dig här av företagaren Björn Lundén om olika sätt att bestämma ditt pris, och vilket det bästa av metoderna är.

Här är Björn Lundéns råd om dina kunder vill ha ett lägre pris och argumenten för varför du inte ska acceptera det, och tips på vad du ska göra om dina konkurrenter sänker priset.