<![CDATA[Teamet bakom Codarica. Från vänster: Marcus Lindström (creative director) och grundarna Lovisa Levin, Rosalyn Knapp och Sanna Nilsson.]]>

Så håvade företaget Codarica in över en miljon

Ebba Arnborg

Publicerades: 31 mars, 2016

Som ny företagare behöver man både synlighet och kapital. Det löste Codarica, som utvecklar appar som introducerar barn till teknik och programmering, genom att ställa upp i flera entreprenörstävlingar. Så här gör du likadant.  Sanna Nilsson, Rosalyn Knapp och Lovisa Levin driver Codarica och insåg att det fanns många föräldrar som ville att deras barn skulle lära sig mer om teknik och programmering. Så Codarica lanserade appen CodeQuest där barn genom ett äventyrsspel lär sig just det. – Vi byggde helt enkelt appen vi själva ville ha när vi var små, säger Sanna Nilsson som är vd. Företagets nya Coda Game lanserades i december och lär barn att skapa sina egna spel. Det har idag över 150 000 nedladdningar. Totalt över en halv miljon nedladdningar med CodeQuest. Läs mer: 8 tips för hur du vinner tävlingen  Men som nystartade företagare ville de få bekräftat att de var inne på rätt spår. Därför ställde de upp i tävlingarna Venture Cup och Business Challenge, där fokus ligger på affärsidén. Det blev vinst i Venture Cup öst. Dessutom nådde de ut och knöt värdefulla kontakter. – Vi fick extremt bra feedback och lärde känna personer som hejar på oss och ger oss stöd. Det är så viktigt när man startar eget – du vill inte göra den resan ensam, säger Sanna. Genom sitt deltagande i de första tävlingarna fick Codarica snabbt nys om fler. Idag har de vunnit ett tiotal entreprenörs­tävlingar, till exempel Svenska Innovationspriset och Tillväxtverkets Creative Business Cup. Dessutom har de fått plats på acceleratorprogram hos Sting, Bonnier, och Disney i Los Angeles. – Oftast har det gått väldigt bra för oss. Det är nog för att vi har tyckt att detta är så himla givande och roligt. Vi jobbar extremt mycket med storytelling och jag tror att det verkligen har hjälpt oss. Vi skriver mer en berättelse än ren fakta om företaget i våra ansökningar, säger Sanna. Läs mer: Storytelling – vad är det bra för och hur gör man? I rent kapital har Codarica fått in över en miljon kronor i prispengar från tävlingar i Sverige och bidrag. Senast en halv miljon från Vinnova i somras. Dessutom har vinsterna gett gratis PR. – Att få synlighet i medierna via tävlingarna har också varit toppen för att nå ut till vår målgrupp. Vi har kunnat få människor intresserade av att ladda ned vår app och ge oss feedback så att vi kan skapa ännu bättre produkter i framtiden, säger hon. Läs mer: Så ska de bli miljonärer  För delägarna har det varit en medveten strategi att delta i entreprenörstävlingar. Ändå skulle Sanna inte rakt av rekommendera andra småföretag att göra samma sak: – Både ja och nej. I början är det toppen att få feedback på sin affärsplan och träffa folk men du måste samtidigt ha lite sunt förnuft och prioritera vad som är viktigt för dig. Anmäl dig bara till tävlingar som kommer att gynna ditt företag och stötta dina strategier. Tänk på vad du är ute efter och hitta tävlingar därefter. Är det kunder, kapital, mentorer, kunskap eller PR? Hennes råd till dig som vill ställa upp i entreprenörstävlingar är att våga spetsa till din affärsmodell. – Det finns väldigt, väldigt få företag som är helt unika. Din utmaning blir att övertyga världen om att just ditt koncept är vinnande och då är det viktigt att du hittar din specifika nisch.]]>