PengarFrida Ramstedt, som driver Trendenser, en av Sveriges största inredningsbloggar, har lyckats nå en omsättning på omkring fem miljoner – på fem år. Mycket tack vare sitt ekonomiska tänk redan från start, tror hon. Här ger hon sina bästa tips för att bli strukturerad.

Det var inte helt självklart för Frida Ramstedt att säga upp sig från sin tjänst på reklambyrån Forsman & Bodenfors. Hon trivdes på jobbet, hade en jättebra lön och roliga kunder, som Ikea.

Men samtidigt hade hennes inredningsblogg, som hon först drev på hobbynivå, vuxit sig stor.
– Jag gick till en jobbcoach som frågade vad som skulle få mig att känna en ekonomisk trygghet med eget. Vi kom fram till att en halv miljon hade känts tryggt att rulla framför mig som buffert, att inte börja helt på noll. Så det blev mitt första ekonomiska mål som jag började att arbeta upp under tiden som anställd, berättar Frida, som var väldigt noga med att kolla av med arbetsgivaren att det var okej att hon startade sitt företag vid sidan av.

Sedan har miljonerna rullat på. Förra året hade Frida en omsättning på drygt fyra miljoner kronor och ett resultat efter finansnetto på drygt två miljoner.

Att det har gått så bra för henne beror mycket på att hon också planerar ordentligt för sin ekonomi, tror Frida:
– Jag tror att det utmärker mig om jag jämför med andra i min bransch. Jag har hela tiden haft det ekonomiska intresset i att driva företag. För mig har det varit en väldig trygghet, att exempelvis göra en årsbudget med mål för kommande år och att jag alltid har sett till att ha flera ben att stå på.

Inför varje nytt år gör hon en ekonomisk planering där hon bryter ned vilka olika tänkbara intäktskällor hon har under året, vissa mer säkra än andra.
– En del annonsbyråer bokar upp annonser för hela det kommande året och då vet jag vilken grund som finns.

Bland övriga intäktskällor finns sponsormärkta inlägg, frilansuppdrag, samarbeten, föredrag – och oplanerade intäkter.
– Större delen av min beläggning är planerad inför året. Tid är en trång sektor, men jag såg från början till att inte vara beroende av att bara sälja mina timmar.

Budgeten för året stämmer Frida av varje kvartal. Det gör att hon hinner reagera om någon intäktskälla inte går som planerat eller om något i budgeten behöver justeras.
– Jag stämmer av mot mitt årsmål, hur jag ligger till och om några intäktsgrenar släpar efter. Det kan vara uppdrag som jag inte har haft tid att dra i. Då ser jag vad jag kan ta igen kommande kvartal.

Från början var hon ensam i företaget, men nu anlitar hon en assistent och två säljare och i dessa samarbeten har hon också nytta av sin budgetplanering.
– För mig har det underlättat väldigt mycket. När jag haft svackor och inte kunnat vara så engagerad i företaget som det varit tänkt har planeringsarbetet gjort det lättare för mig att delegera. Det är ju inte bara en ekonomisk plan, utan även en hjälp strategiskt och tidsmässigt – som beskriver när och hur man behöver genomföra saker. Som förra året när min svåger gick bort i cancer och min energi inte var på topp, då blev det lättare för mig att prioritera bort eller köpa in hjälp på vissa fronter eftersom jag snabbt kunde se vilka delar som var strategiskt mer viktiga än andra.

När Frida ett par månader innan slutet av 2016 stämmer av årets budget ser det ljust ut:
– Mina säljare och jag hade fem miljoner som mål i årsomsättning, men mitt eget mål var 5,6 miljoner. Årets sista månader är alltid de bästa för mig, när annonsörer vill synas inför jul. Så det ser inte omöjligt ut att uppfylla årets mål.

Fridas 5 steg för en bra ekonomisk struktur

  1. Bli inte för låst vid det kreativa
    – Jag ser ofta hos många andra i min bransch att man blir för låst vid sina kreativa visioner. Det gäller att skifta fokus och även tänka ur ett ekonomiskt perspektiv för att få lönsamhet i en verksamhet och ibland måste man göra avkall på förverkligandet för att få allt att gå ihop. Men när det går ihop ekonomiskt är det betydligt lättare att sedan vara kreativ.
  2. Se budgeten som en trygghet
    – En budget inte är krångligare än plus och minus! Du planerar för dina intäkter och kostnader. Budgeten är till för att skapa en tydlig målbild för vad du ska jobba mot. Om du ska köra bil där du aldrig varit förr gör du det inte på måfå utan letar upp en karta eller ställer in din GPS för att slippa köra fel. Det är samma sak med företagets ekonomi. Jag försöker tänka på budgeten som en hjälp mer än något som är jobbigt. Försök ändra inställning och gör det inte så krångligt med avancerade mallar och Excelfiler, utan ta ett vitt papper och räkna dig fram. Du behöver inte vara ett mattegeni.
  3. Mät inte ditt värde i tid utan i resultat
    – Intäkterna är ett experimenterande. Man får se vilka som faktiskt fungerar. Ett tips är att inte enbart se till hur lång tid ett uppdrag tar utan vilket värde du bidrar med. Erfarenhet och expertis gör dig snabbare, då blir tid en skev mätvariabel. Det jag gör på en timme kan ta tio timmar för någon annan. Jag tar hellre betalt per projekt och det resultat som kunden får av mig.
  4. Försök hålla nere kostnaderna
    – Jag som inte behöver hålla ett lager av produkter har inte så stora kostnader. Det är en fördel såklart och viktigt för mig att inte ha behövt ta så stora ekonomiska risker. Mina kostnader – lön, hyra, mobiltelefon, försäkringar och pension – har jag också försökt hålla nere. Varje år ställer jag upp mina kostnader där jag även har med oväntade utgiftsposter.
  5. Gör löpande avstämningar
    – Jag gör både månads- och kvartalsavstämningar. Då slipper jag upptäcka saker i slutet av året. Och det gäller att inte bara titta på vad du har sålt utan det som står på sista raden – ditt resultat.