PengarMaria Wannefalk som driver företaget PresentationSupport i Göteborg har skippat budget från dag ett. Men affärerna går strålande ändå. Hennes fokus på kundrelationer och nätverkande ger henne den utdelning som hon vill ha.

– Hur jag planerar min ekonomi? Inte alls! Jag jobbar på, är Maria Wannefalks spontana reaktion kring budget och ekonomisk struktur.

När hon startade företaget 2004 visste hon att det inte var av administrativa skäl. Maria ville jobba med kundrelationer och bygga nätverk som i sin tur ledde till bra affärer. Och det har det gjort.

I företaget hjälper Maria kunder med presentationer av olika slag.

– Mina främsta verktyg är min hjärna och min dator. Jag lägger min energi på att utföra uppdragen så bra som möjligt, på kundrelationer och så kommer uppdragen in ändå. Jag vet faktiskt inte vad jag ska med budget till.

Hon vet på ett ungefär vilka intäkter som hon behöver varje månad och vilka kostnader hon har och det har stämt bra över åren. Hennes bolag kräver inte heller större investeringar eller en rejäl buffert.

– Att hålla på med budgetarbete skulle för mig bara ta tid, men inte ge något … Jag tycker helt enkelt att det är skittråkigt. Jag startade inte företag för att syssla med det administrativa, det är tillräckligt mycket sådant ändå. Det finns de som älskar budgetar som får rysningar och utslag när de hör hur jag resonerar. Men jag får lika mycket rysningar när jag hör om budgetarbete.

Vid större satsningar, som när hon har rekryterat personal, har hon gjort kalkyler för att se att satsningarna går ihop, men inte mer än så.

– Och det har gått bra i alla år!

Ja, de senaste två åren, 2014 och 2015, har hennes omsättning legat på drygt 1,8 miljoner kronor och nyckeln är att hon vårdar sina kundrelationer såpass bra, tror Maria:

– De är mitt lager. Jag gör inte större säljaktiviteter, men många kunder tar med oss när de flyttar till en ny arbetsgivare. Det är ett bra betyg och jag prioriterar gärna det arbetet. Det är min investering.

Med anställda märkte Maria att hon kom längre från kunderna och det som hon tycker är roligt med jobbet och snarare lade mer tid på administrativt arbete, så i dag har hon skapat en franchisemodell som gör att hon har samarbetspartners, men slipper ansvaret för att dra in uppdrag för alla. Hon har frihet och sköter sig själv.

Det ekonomiska lämnar hon över till en redovisningskonsult, samme man som hon har anlitat sedan företagsstarten och de stämmer av ekonomin varje kvartal.

– Vi har hittat en bra balans i arbetet. Jag är jättenöjd och det som gör att det fungerar så bra är att han driver mig mer än vad jag driver honom. Jag behöver det. Jag får en sammanfattning och så fattar vi beslut om jag kanske behöver gasa mer. Det är min reality check och ett slags budgetuppföljning utan budget, säger Maria.

Efter många års erfarenhet vet Maria vilka intäkter som är de bästa för företaget – gärna större uppdrag där hon får göra upp mot 50 presentationer för samma företag. När ett företag byter sin grafiska profil är exempelvis sådana uppdrag aktuella.

– Att hatta mellan små uppdrag är mindre lönsamt. Så hellre färre men större kunder.

De som gör en budget ser ofta fördelar med att ha mål och en struktur kopplad till sin budget. För Maria behövs inte det.

– Det handlar ju praktiskt om att leva gott under tiden också. Ska budgeten öka säg fem procent måste tiden tas från något annat, av livet i stort. För mig är det bättre att fokusera på att behålla en bra balans mellan arbete och fritid, annars tappar jag glädjen. Man ska må bra av att driva eget företag och för en del är budgeten en trygghet för mig ska skapas trygghet i de många uppdrag som kommer in.