PengarIbland skär det sig mellan bankerna och kunderna. Seija Singh Ketola råkade i luven på Nordea angående ett företagskonto. Nu säger banken att det ska bli bättring.

Seija Singh Ketolas dotter arbetar i kultursektorn och är enskild näringsidkare. Hon startade sin verksamhet i liten skala och var rädd om pengarna. Därför avstod hon från sin banks företagskonto och använde i stället privatkontot.

Banken, Nordea, reagerade genom att ta kontakt med sin kund och uppmanade henne att köpa företagskontot, eftersom privatkontot ”inte fick användas”. Gjorde hon inte det skulle privatkontot stängas ner, hotade banken.

Det var då Seija Singh Ketola gav sig in i striden för dotterns räkning. Hon kontaktade både konsumentvägledaren i Stockholm, Nordeas kundombudsman och ställde frågor till Skatteverket.

– Skatteverket sa att de inte har krav på företagskonto och konsumentvägledaren sa att banken inte har rätt att stänga ett privatkonto. Kundombudsmannen konstaterade att det inte stod något i villkoren om att privatkontot inte fick användas för näringsverksamhet.

Det gör det däremot numera. Villkoren för privatkontot har ändrats och nu står det att det inte är ”avsett” för näringsverksamhet.

Konflikten har nu pågått i ett par år och Seija Singh Ketolas dotter fortsätter att använda privatkontot, eftersom banken inte har gjort allvar av sitt hot att stänga det.

Något som har hänt inom Nordea sedan dess är att man har fått en ny ansvarig för små och medelstora företag, Stefan Andersson. Han har ingen direkt kännedom om det här fallet, men lovar generellt bot och bättring från Nordeas sida.

– Vi satsar just nu på småföretag och gör stora investeringar. Nu har vi en ny ledning, vi ska lansera nya tjänster och vill verkligen vara småföretagens vän. Har vi inte upplevts som det tidigare, ska vi göra det nu. Det ska bli rejäl skillnad i attityden. Till exempel tittar vi just nu på möjligheten att ta fram en enklare och billigare variant av vårt företagspaket. Arbetet har precis startat och jag kommer själv ha en central roll i den utvecklingen, säger han.

Seija Singh Ketola har redan märkt en förbättring eftersom banken inte längre hotar med att stänga ner kontot.

– Det är skönt om banken slutar behandla sina kunder illa och hota med saker, säger hon.