PengarVilka sökkriterier ska man då ställa upp för den nya lokalen? Lina Jandér påpekar att de självklart varierar beroende på bransch och verksamhet, men listar några av de vanligaste:

  1. Läget, läget, läget …
    Var förväntar sig kunderna och andra aktörer i branschen att företaget ska finnas? Finns det lägen som anses som självklara för företag i er bransch?
  2. Rambudget
    Gör en budget och inrikta er på geografiska områden med en rimlig marknadshyresnivå. Falska förhoppningar både hos ledningen och hos personalen leder ofta till en dålig start på flytt­projektet.
  3. Tillgänglighet
    Oftast sätter man fokus på medarbetarnas möjlighet att ta sig till och från jobbet, men även tillgängligheten för kunder och andra är relevant.
  4.  Fastighetens/lokalens kvaliteter
    Lokalen och arbetsplatsen är en av medarbetarnas viktigaste verktyg. Med rätt förutsättningar finns goda möjligheter till ökad produktivitet och nöjdhet. Men det förutsätter att man gör en bra behovsanalys. Det finns alltid risker i en flytt – att gammalt arbetssätt flyttas till nya förutsättningar oavsett ambitioner och att medarbetarna upplever förändringen som svårhanterlig.
  5.  Storlek och disposition
    Vilka krav och önskemål har ni på lokalens storlek och utformning när det gäller till exempelvis effektivitet och dimensionering av olika funktioner, interna samband, möjlig flexibilitet och så vidare?
  6. Lokalens standard och skick
    Vad har ni för förväntningar på ­lokalens standard när det gäller såväl ytskikt som tekniska installationer? Om lokalen inte uppfyller kraven finns det då förutsättningar och vilja hos fastighetsägaren att iordningställa en efter era önskemål? Här glömmer man som kund många gånger de viktiga arbetsmiljöfaktorerna ljud, ljus och luft.
  7.  Lokalens profil
    Hur väl överensstämmer den aktuella fastigheten och lokalen med hur du vill profilera företaget? Vilka är era önskemål när det gäller utemiljön kring fastigheten, entréer, andra hyresgäster och möjligheter till skyltning? Vilka möjligheter finns att profilera sig i lokalen? Många fastigheter har i dag ett eget varumärke som exempelvis World Trade Center – är det positivt eller negativt för er?
  8.  Parkeringsmöjligheter
    Behöver ni möjlighet att parkera? Hur många platser?
  9.  Hyresvärd
    Är det en värd som fokuserar på den typ av lokaler som ni söker? Vad har värden för erfarenhet, är det en långsiktig spelare och är vilket betyg får hyresvärden hos andra hyresgäster?

LÄS OCKSÅ: Så väljer du rätt lokal

TEXT: Anders Paues