<![CDATA[]]>

Webbutik 2.0!

Gustaf Brickman

Publicerades: 26 oktober, 2011

Att starta en webbshop 2011 har blivit hur lätt som helst. Men att få folk att upptäcka den är desto värre. Konkurrensen är stenhård – samtidigt som allt fler handlar på nätet. I senaste Driva Eget har vi hela 11 sidor om hur du lyckas. Här är ett smakprov.

För bara några år sedan var det nytt och spännande att starta en webbutik. Det gick att hitta nya varor som ingen tidigare tänkt på att sälja över nätet. Konkurrensen var heller inte särskilt stor.

Men nu är det 2011 och läget har ändrats totalt:

  • Det finns färdiga paket som gör att nästan vem som helst kan starta en webbshop.
  • Det finns webbutiker för nästan allt och konkurrensen är stenhård.
  • Å andra sidan flyttar allt fler av affärerna ut på nätet. Svenska privatpersoner handlar för 27 miljarder på nätet på ett år och svenska företag handlar för svindlande 1 000 miljarder på ett år.

– Det är lätt att starta en butik, men desto svårare att lyckas. Många tror att det svåra är att få butiken att fungera rent tekniskt, men det handlar i stället mest om att faktiskt få i gång försäljningen, säger e-handelsexperten Urban Lindstedt.

Urban Lindstedt har sett att många företagare underskattar den tid det tar att faktiskt sköta om och utveckla sin webbutik:

– Jag driver själv en yogabutik på nätet och vet hur mycket tid som krävs. Jag har just anställt en person som arbetar heltid med att lägga upp produkter, skriva produkttexter och fotografera varorna. Med flera hundra produkter är det klart att det tar tid, men det glömmer man lätt.

I Senaste Driva Eget nr 5/2011 som finns ute i butik nu har vi hela 11 sidor om hur du lyckas med din e-handel. Där kan du bland annat läsa exakt hur du uppfyller de sju gyllene delarna som gör din webbshop till en vinnare:

  1. Sälj rätt produkt. Rikard Westberg på Tonerlagret.se visar hur du väljer rätt produkt för nätet.
     
  2. Bygg en sida som ser seriöst ut. Så här gör du.
     
  3. Tänk rätt med logistiken. Olika vägar att gå.
     
  4. Se till att kunden känner sig trygg. Experten tipsar.
     
  5. Gör Google till din bästa vän. Sökmotoroptimering för dummies.
     
  6. Driv trafik med sociala medier. Carin Carlberg berättar hur hon fick hela modebloggsvärlden att skriva om hennes smyckessajt Kyss Johanna.
     
  7. Se till att kunden kan betala på olika sätt. Experten tipsar.

Dessutom:

  • Så mycket kostar det att bygga e-butik. Tabell för olika behov.
  • Tjäna pengar på e-butikerna. Killarna bakom Virtusize, ett virtuellt provrum, visar sitt vinnande koncept som minskar e-butikernas returer.

HÄR kan du prenumerera på tidningen och får då detta nummer som ditt första. Tidningen finns även i butik.