NätaffärerNär svenska konsumenter handlar på nätet väljer de helst svenska sajter.
Fyra av tio nätkonsumenter handlar aldrig från utlandet.

Varje år och kvartal sammanställs rapporten E-barometern av HUI Research med svenskarnas köpbeteende på nätet.
E-handeln ökade 2012 med 14 procent, men trots att vi svenskar bara handlar mer och mer på nätet så är vi försiktiga med att beställa varor från utlandet.

Senaste E-barometern visar att ungefär hälften bara handlar några få gånger om året från utländska sajter. Och fyra av tio gör det aldrig.
- Utlandshandeln är förbluffande liten, säger Jonas Arnberg på Handelns utredningsinstitut till TT.

Oron för att varorna inte ska komma fram spås vara förklaringen.
45 procent av svenskarna som ändå handlar från andra länder väljer Storbritannien, 35 procent USA.

Läs mer om hur du tar butiken till nätet och hur Fredrik Thorstensson på klädkedjan Johnells gjorde.