NätaffärerMarknadsföringen på Facebook blir allt mer avgörande för småföretagare. Här är tre heta framtidstrender som hjälper dig att lyckas.

Det första företagarforum som Facebook arrangerade i Sverige genomfördes i dagarna i Sture badets anrika lokaler i Stockholm. Där fokuserade

föreläsarna på hur man kan lyckas bättre med sin marknadsföring i sociala medier.

Läs också: 6 tips för att bli viral på Facebook

I publiken fanns ett urval småföretagare från alla delar av landet som använder främst Facebook i sitt dagliga arbete för att nå ut med sina produkter.

Ett exempel var det väletablerade Mrs Mary of Sweden som upplevt en stor framgång med sin försäljning av underkläder tack vare en satsning på sociala medier.

De startade i blygsam skala hösten 2014 och gick in mer seriöst med marknadsföring på Facebook under våren 2015. Responsen var så överväldigande att de inte hann med att möta kundernas efterfrågan. De var tvungna att dra ner på sin aktivitet i marknadsföringen för att hinna i kapp med produktionskapaciteten.

Läs också: Så gör du din Facebook vassare

Idag kan de mäta exakt hur mycket en annonsering på Facebook ger i intäkter i kronor på försäljningen.

Ett annat exempel var det nystartade företaget Headbanger Lures som säljer ett innovativt fiskedrag och de har sitt säte i Luleå. De har upplevt samma dramatiska effekt.

De drog igång våren 2016 och genom sin markandsföring i sociala medier har de nu nått ut till en globalmarknad och planerar att knyta försäljare till sig i USA och Kanada.

Från Facebooks kontor i Dublin deltog Christopher von den Hoff som är SMB Program Manager, EMEA under företagarforumet. Och han lyfte fram tre tydliga framtidstrender för att småföretagen ska lyckas i sociala medier. Här är hans framtidsspaning.

Tre heta trender

1. Immediate

Idag har 88 procent av Sveriges befolkning en smartphone och de flesta förväntar sig att alla är tillgängliga och kontaktbara. Kommunikationen sker utan omvägar och kunderna idag förväntar sig ett omedelbart och direkt svar på sina frågor.

Som småföretagare är det en utmaning att vara ständigt nåbar men det ger också en unik kontakt med kunderna. Den personliga och omedelbara kommunikationen knyter kunderna närmare företaget.

2. Expressive

För att lyckas med marknadsföringen bör budskapet vara lätt att förstå och det mest effektiva är att använda bild och video. Den mänskliga hjärnan processar bilder 60 000 gånger snabbare än ord och utvecklingen går men rasande fart mot allt fler bildpubliceringar på sociala medier.

Under 2015 postades 3 triljon foton på nätet och det är mer bilder än vad som tagits under hela 1900-talet. Framtiden är ännu mer visuell och mer video på Facebook.

Om ditt meddelande ska gå fram är det helt avgörande att du använder bilder eller video.

3. Immersive

Det blir allt viktigare att kunderna kan interagera och känna sig delaktiga i kommunikationen. Redan idag kan du lägga upp en 360 graders bild där besökaren kan flytta runt i bilden och trenden går mot ännu mer interaktivitet med VR och AR (virtual reality och augumentet reality).