NätaffärerFör tio år sedan var Lundqvist Trävaru i Piteå ett enmanshyvleri. I dag har de 20 anställda, varav en tv-spelsutvecklare. Nu säljer de 95 procent via webben.

När familjeföretaget Lundqvist Trävarus lokaler brann ner ledde det till en nystart. Enmanshyvleriet blev  en e-handel med monteringsfärdiga byggnader. En hemsnickrad hemsida gav plötsligt kunder i hela landet.

I dag har de flera digitala verktyg, som priskalkylator och 3D-verktyg
som låter kunden bygga egna modeller. Något som gör att omsättningen växer med 30 procent per år.
– Jag upplever att många är skrämda: ”hur ska vi börja med det där svåra”. Men mycket är sunt förnuft. Man ska vara tydlig i alla dia­loger man har, oavsett om det är en katalog man trycker eller en hemsida, säger vice vd Jens Lundqvist.

Han menar att det handlar om att dra nytta av digitala verktyg och möjligheter för att förstärka den affärsmodell du redan har. Att inte se det som något vid sidan av.
– Vår framgång hade inte varit möjlig utan internet. Men vi hade inte kunnat använda internet om vi inte hade en bra produkt och kunde presentera den på ett bra sätt.

Sedan 2012 har företaget en anställd dataspelsutvecklare, som bland annat byggt den uppskattade 3D-kalkylatorn, men också ett affärssystem som skapar automatiska ritningar  och inköpslistor. Dessutom är de interna statistik­sidorna uppbyggda som ett tv-spel.
– Vi vill att en bred målgrupp lätt ska förstå och tycka om att arbeta med våra verktyg. Det ska vara roligt att handla hos oss.

Att anställa en utvecklare har varit en bra investering. Företaget kan hantera betydligt fler kunder på samma antal anställda tack vare bättre verktyg. Jens ser dem som den stora framgångsfaktorn. Men visst var det ett stort steg att ta.
– Vi är ju i träindustrin, det skavde lite mentalt: Har vi råd? Törs vi? Men det har utan problem betalat av sig. Vi skulle behöva anställa fler!

Lundqvist Trävaru annonserar främst över internet. Framförallt går man via Google men också lite på Facebook, där de märkt att det gäller att jobba med alla parametrar för att få maximal effekt.
– Om inte bilden är tilltalande, eller vi missar målgruppen, spelar det ingen roll hur mycket pengar vi lägger. Men träffar vi rätt får vi helt plötsligt en enorm spridning. Det gäller att vara lite analytisk, och tolka vad det är för kunder man har och sen experimentera med olika typer av material och målgrupper.

En effekt av digitaliseringen är att kunderna förväntar sig att kunna förstå och få svar på allt, som priser, direkt. Därför, menar han, är det viktigt att åtminstone ha schablonpriser på hemsidan. Dessutom handlar det om att ha en pedagogisk hemsida, med lättfattlig information och tydliga menyer.
– Det ska gå fort och vara enkelt! Om jag inte hittar priser på en hemsida så drar jag vidare. Jag tror att många kommer att behöva förändra sin produkt eller tjänst för att göra den möjlig att prissätta.

För, det gäller helt enkelt att utgå från kundens perspektiv.
– Kunden har alltid rätt. Det är med den allt börjar. Och slutar.