<![CDATA[Se till att sökordsoptimera din sajt. Foto: Getty Images]]>

Test: Så lyckas du på Google

Ebba Arnborg

Publicerades: 3 maj, 2017

Att synas på Google ger fler kunder. Men har du gjort allt du kan för att hamna så högt upp som möjligt i sökresultaten? Få svar här på några sekunder– och tipsen som hjälper dig.

När det gäller att hitta nya kunder via webben är sökordsoptimering – att hamna högst upp i Google när kunden söker efter det som du kan hjälpa till med – något av det viktigaste du kan satsa på.

Första steget att välja några sökord eller fraser och optimera din sida för dem. Läs mer här!

Vill du veta hur bra du har lyckats med din sökmotoroptimering för ett visst ord? Då kan du till exempel använda ett snabbt SEO-test som Webbyrån Smelink i Västerås tagit fram. Fyll i din sajtadress samt ett sökord så får du en siffra mellan 0-100 som visar din hemsidas potential att synas på Google. Dessutom listas elva olika punkter och om du har lyckats med dem eller vad mer du skulle kunna göra för att synas bättre på Google.

Det som mäts är din sidas on page-optimering, alltså hur väl sökmotoroptimerat själva innehållet är, vilket lägger grunden för dina möjligheter att hamna högt på Google. Testet tar dock inte hänsyn till om sidan är mobilvänlig, det mäter heller inte hur många länkar som leder till sidan, hur väl den synts i sociala medier eller hur svår konkurrensen är på sökordet. Så det är inte helt säkert att din poäng matchar hur högt du placerar dig på Google idag – men det kan ge en fingervisning.

Här nedan är punkterna du ska jobba med för att maximera dina chanser att synas högt på Google för ett visst sökord – hur många har du lyckats med?

Så maxar du din SEO

  • Sidans titel innehåller sökordet. Tänk på att du kan ha en unik titel för varje undersida för att sökmotoroptimera just den.
  •  Sidtiteln är lagom lång. En bra riktlinje är runt 55 tecken.
  •  Sidans webbadress innehåller sökordet
  •  Du har en bra sidbeskrivning. Det vill säga det som kallas för Meta description och som är själva texten som syns i träfflistan på Google. Den ska vara på max 150 tecken – och locka till klick.
  •  Sidan innehåller mycket text. Google gillar text, så du kan gärna skriva uppemot 10 000 tecken – men här behöver du såklart avväga syftet med sidan och användarvänligheten.
  •  Sökordet finns med i brödtexten. Gärna flera gånger och högt upp på sidan – men inte för många gånger, en tumregel är att texten ska vara trevlig att läsa.
  •  Sökordet finns med i rubrik 1:an. Det vill säga, det som står inom taggen <h1></h1> på sidan – du bör bara använda en sådan per sida.
  •  Sökordet finns i sidans rubrik 2:or. Det som står inom <h2></h2>-taggarna på sidan.
  •  Sökordet finns med i en länk från sidan
  •  Sökordet finns med i bildernas alt-text
  •  Sajten är mobilvänlig
  •  Många länkar från andra sajter leder till sidan
  •  Sidan är länkad till från sociala medier
  •  Sidan använder ingen Flash