NätaffärerVilka e-handelstrender ser vi från USA? Det kan experten Patrik Müller svara på. Han deltog nyligen på e-handelskonferensen IRCE i Chicago.
– Hjärnan är sönderkokad av intryck, säger han – och delar med sig av sina spaningar från USA.

Konferensen IRCE har 10 000 deltagare från 40 länder – och över 200 talare. Patrik Müller som jobbar på företaget DIBS var på plats för att höra det senaste.

Tydligaste trenden
– Det fanns många olika trender, men den tydligaste är helt klart att butikerna där har kommit mycket, mycket längre med sömlös integration mellan sina olika kanaler. Det sitter skyltar på väggarna i de fysiska butikerna som erbjuder fri hemleverans av varor, först och främst varor de inte har i lager. I många butiker väljer du hur du vill ha varan levererad – du behöver inte ens gå in i butiken utan kan få varorna utanför, berättar Patrik Müller.

Kvitto på mejlen?
I andra butiker kan du få välja hur du vill ha ditt kvitto – kanske till din mejl istället för i handen?
- Väljer du till mejlen dyker det givetvis upp erbjudanden också. Det är en viktig interaktion, att affären fortsätter i efterköpet.

Börja med något
Patrik Müller säger att de ligger minst fem år före oss i USA vad gäller e-handel.
Vilken trend bör vi svenskar hänga på då?
- Sömlös integration mellan kanalerna. Man måste starta med uthålligt arbete och bygga ihop sina kanaler, först och främst mellan webben och butiken, men även med katalog och telefon. Ja, egentligen alla kanaler där kunder finns. Börja jobba med något – kanske se till att man tar in e-postadresser när kunderna handlar. Handlar jag i butiker i USA frågar de vem jag är, jag får fylla i formulär och där kanske man kan börja. Man måste ha ett långsiktigt arbete och ambition.

Ha koll på din målgrupp
För att slippa konkurrera i pris i sin e-handelsbutik är trenden istället att ha mervärden i sin nätbutik.
För att hitta rätt erbjudanden tipsar Patrik Müller om att vara klar över sin målgrupp. Han tar butiken Petflow som ett exempel. De säljer djurmat över nätet och körde med breda kampanjer när de drog igång – bland annat på Facebook. För att skaffa nya kunder blev priset väldigt dyrt per kund.

Fick massa följare
Men så började de fråga kunderna vilka de var, i ett formulär, när kunderna hade gjort sina köp på webben.
- Då upptäckte de att nästan alla kunder var kvinnor, runt 40. ”Hur kan vi använda Facebook bättre”, frågade företaget sig och hittade en form av gulliga djurbilder med humoristiska pratbubblor som fungerade. Helt plötsligt sköt antal följare på Facebook i höjden – 800000-900000 följde dem och det blev deras viktigaste kanal till kunderna.
Patriks tips om enkla sätt att skapa mervärde i nätbutiken:

  • Säljer du köksknivar, eller knivar i allmänhet kan du göra som Knivhuset, lägg upp filmer på knivarna, ha en knivexpert och skapa mervärde på så sätt.
  • För små e-handlare är resurserna en stor utmaning, pengar och tid. Men brinner du för dina varor kan du själv skapa bra innehåll. Det ställs inte så höga krav på hur tekniskt bra en video är, snarare hur bra ljudet är.
  • Låt också kunderna själva diskutera, ladda upp saker och göra nätbutiken levande.

TITTA! Se Patrik Müllers spaningar från USA.