<![CDATA[Christian Rudolf, expert på sökmotorsoptimering, tipsar om Google Post.]]>

Spana in: Så får du fler kunder med Googles nya gratisfunktion

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 28 juni, 2017

Missa inte Googles förändring – då kan du tappa kunder till dina konkurrenter! Så här lätt kommer du igång.

Nu finns en ny funktion på Google, som du kan använda för att nå kunder: ”Google Post” eller Google inlägg. Något Christian Rudolf, expert på sökmotorsoptimering och grundare av sökbyrån Topdog, definitivt tycker att du ska testa.

– Det är gratis, mycket enkelt att göra och det har effekt, säger han.

Funktionen finns tillgänglig för alla företag som anmält sig till ”Google my business center” – och har du inte redan gjort det bör du överväga även det, menar Christian.

– Det är enda sättet att komma in i de trepack som dyker upp överst i sökresultatet vid lokala sökningar.

Vad innebär då det? Jo, av svenska folkets nära 50 miljoner Googlesökningar varje dag är hela 40 procent lokala, visar siffror från sökjätten. Det innebär att frågan innehåller en ort, till exempel ”naprapat Nacka”, eller tolkas som att användaren vill ha träffar i närheten av sin position. I sökresultatet visas då överst tre lokala verksamheter som matchar sökningen.

Det är alltså bland de tre resultaten som du kan dyka upp om du registrerat dig i ”Google my business center” och det är vid ditt företag där som du numera kan publicera en uppdatering, med bild och text. Något som gör att du står ut från de andra företagen i sökresultatet.

– Enligt Google själva kollar runt 70 procent av sökarna som är ute efter något lokalt på mer än ett företag. Att då stå ut med erbjudanden ökar sannolikheten att man får köpet.

Så här ser det ut på dator när du postar ett Google inlägg:googlepost_exempeldator

Och på telefon dyker det upp på en ännu bättre placering i sökresultatet. För många företag finns det flera smarta användningsområden för funktionen:

– Är du en restaurang kan du lägga dagens meny där. Är du en butik lägger du dagens erbjudande eller senast inkomna produkt. Har du ett event lägger du information för det. Allt som du vill att folk omgående skall få veta om ditt företag.

Christian tycker definitivt att du ska testa.

– Alla borde åtminstone göra det en gång, så att det finns något där när man dyker upp i sökresultat och så att man verkar mer intressant än sina konkurrenter, som inte gör det.

Så här gör du – i fyra enkla steg

  1. Om du inte redan har gjort det så anmäl dig till Google my business center (https://www.google.se/business/).
  2. Gå in via ditt Google business center konto (https://www.google.se/business/) och klicka på ”inlägg”.
  3. Välj en bild om du vill och skriv en text. Du kan välja att göra ditt inlägg till en händelse och lägga in datum för den. Eller välja en av knapparna: Läs mer, reservera, registrering, köp och hämta erbjudande.
  4. Tänk på att dubbelkolla att det ser bra ut genom att provsöka på ditt företagsnamn på Google – både på dator och i mobil.

Tips: Med appen ”Google My Business” kan du sköta uppdateringarna direkt från telefonen.