<![CDATA[Hylte Lantmän lyckades med sin satsning på e-handel. Foto: Nils Petter Nilsson]]>

Smart e-handel gav ny guldålder till 100-åring

Ebba Arnborg

Publicerades: 3 april, 2017

Hylte Jakt & Lantman grundades 1911, men hänger med sin tid. Deras webbshop har röstats fram till Årets nätbutik och hjälpt till att öka omsättningen från 108 till över 150 miljoner – på två år.

När bönderna runt Hylte i Halland ville göra gemensamma inköp startades 1911 en ekonomisk förening. Idag har den växt till Hylte Jakt & Lantman ”ett Clas Ohlson för jägare”, med både butik och webbshop, som utsågs till Årets nätbutik 2015 på Prisjakt.

– Det var i konkurrens med aktörer som Bygghemma, Bolist och Ica som vi fick flest röster av kunderna. Jag blev helt paff, erkänner vd Anders Carlsson.

Han tror inte att det är några specifika tekniska funktioner som ligger bakom vinsten.

Hylte lantmän satsar på jakt.

Hylte lantmän satsar på jakt.

– Tekniken ska kunden helst inte reflektera över, den ska bara flyta på. Jag tror snarare det är att vi har mycket grejer till rätt pris och snabba leveranser eftersom vi bara säljer eget lager. Och vi lämnar inte en kund missnöjd. Det handlar inte för vår del om att öka omsättning och hiva iväg, utan det är ett långsiktigt arbete. Kunderna ska vara så nöjda att de handlar igen.

Läs också hur du hittar nya kunder på Instagram!

När Anders pappa Karl-Göran blev vd i mitten av 70-talet hade företaget två miljoner i omsättning och 1,5 anställda. Han utökade sortimentet från lantbruk till att även innefatta skog, jakt och trädgård. Runt år 2000 togs även den egna produktlinjen Genzo fram, med allt från jaktelektronik till kläder. Idag är de drygt 20 anställda.

– Alla som jobbar här har en relation till jakten. Det är en bra utgångspunkt att man ska förstå och kunna det man säljer, och förstå kundens situation. Annars blir det svårare att bygga sortiment och prispunkter, säger Anders.

Läs också om hur du bygger en webbshop i 5 steg!

Sedan Karl-Göran köpte bolaget 2014, och Anders klev in som vd 26 år gammal, har omsättningen ökat från 108 till 158 miljoner.

– Det är fantastiska siffor och e-handeln står för en majoritet av ökningen. Vi har många kunder som handlar i både butik och webbshop. Den blir vårt skyltfönster även mot dem som bor nära, samtidigt som vi når hela Sverige.

E-handeln har funnits i fem år, men när Anders kom in tog han ett nygrepp. Framförallt såg han till att koppla ihop den med företagets affärssystem.

– Har man 6 000 produkter i sortimentet är det tacksamt om man har en bra struktur, annars blir det kaos. Nu när vi haft bra siffror och bra orderingång är det skönt att inte sitta med administrativt jobb som blir en flaskhals.

Just att kunna koppla ihop affärssystem och webbshop var en avgörande faktor när Anders valde e-handelsleverantör, vilken blev Jetshop. Vilka funktioner det fanns för att hantera och kategorisera produkter och att det var relativt enkelt att uppdatera hemsidan, var andra. För struktur är även viktigt ut mot kunden; det ska vara enkelt att hitta det man letar efter, menar han.

– Nu kommer vi snart med en funktion som kommer att ge relevanta produktrekommendationer till kunderna, som exempelvis skosnören när man tittar på skor. Det hoppas vi ska öka merförsäljningen.

Läs också om succén bakom Lapland Eco!

De har ingen egen utvecklare anställd, men Anders ingenjörsbakgrund har hjälpt honom när han beställt tekniska lösningar.

– Jag kan programmera vilket gör att jag har en fin dialog när jag pratar med utvecklare. Att ha den kompetensen är nog väldigt viktigt.

Annars är rådet att ta hjälp från någon i den yngre generationen, en så kallad ”digital native”, som är infödd med datorer.

– Min flickvän är fem år yngre än jag är, och jag märker att hon är vassare än mig på trender. Det går ju så snabbt. Jag tror att det är viktigt att försöka ta till sig någon från den yngre generationen med relevant erfarenhet även i styrelsearbetet. Eller lyssna på dina barn! Vanligtvis ska ju alltid de yngre lära sig av de äldre, men jag tror att det finns mycket att lära sig även åt andra hållet idag, säger Anders.

Läs också hur du blir lönsam med Google!

När det gäller betallösningar menar Anders att valfrihet är viktigt ur kundens perspektiv, ha många alternativ. Andra råd är att satsa på riktigt bra bilder och bra beskrivande texter. Och en snygg enkel design.

– Det ska se proffsigt ut. Men, det är affären som är det viktiga. Köper inte vi in saker rätt så kan vi inte ge rätt pris mot kunden. Sedan är inte priset allt, man kan ligga någon hundralapp över här och där i utbyte mot att man har en bra service. Det handlar om rätt pris i förhållande till service och kvalitet. i