NätaffärerBara en av fem småföretagare använder Facebook eller Twitter i jobbet, visar en ny undersökning. “Jättechans för småföretagen” säger experten Brit Stakston.

I undersökningen ställdes frågan om vilka sociala medier företagarna använder mest i sitt företagande.

18,6 procent uppgav att de använder Facebook, 0,5 procent Twitter och hela 80,9 procent att de inte använder någon form av socialt medium alls.



– För många av dem är arbetsdagen redan fylld av viktiga uppgifter som måste göras. Då lägger man inte tid och kraft dels på att lära sig använda sociala medier, dels på att producera innehåll på exempelvis Facebook, säger Rolf Dahlberg, vd på Visma Spcs.

Bäst för småföretagare
Men man borde ta sig tiden, i alla fall om man ska tro den amerikanska undersökningen Social Media Marketing Industry Report.

Den visar att småföretagare hör till dem som kan tjäna mest på att synas på till exempel Facebook.

Aktivitetet i sociala medier leder dubbelt så ofta till nya kontakter och nya affärer för mindre företag som det gör för större företag.

Nästan varannan småföretagare i samma undersökning kopplade ökad försäljning till sociala aktiviteter på nätet, och 58 procent sa att de hade minskat sina marknadsföringskostnader.

Svårt att se nyttan
Brit Stakston, expert på sociala medier på pr-byrån JMW, säger till SvD att hon inte tror att bristen på användandet beror på brist på tid. I stället har man svårt att koppla ihop webben och affärer.

– Man har svårt att se vad Facebook har med sin affär att göra. Men detta är en jättechans för småföretagen att slåss på samma marknad som de stora för här finns det chans för dem att synas lika mycket för små kostnader, säger hon till tidningen.

Vill du komma igång på Facebook? Klicka här och läs sex bra steg till hur du lyckas med din sida.