NätaffärerBrandos, nätskohandlaren, har haft slut på pengar sedan i våras. I går presenterades rekonstruktionen för företaget – som slår hårt mot Brandos leverantörer där många är småföretagare.

I maj tvingades Brandos, Sveriges största skohandlare på nätet, att ansöka om rekonstruktion. Pengarna var slut. Det trots en tillväxt på 87 procent det senaste räkenskapsåret och en omsättning på 347 miljoner kronor. Investerarna ville inte skjuta till mer pengar, skriver Dagens Industri i dag.

Sammanlagt har företaget 90 miljoner kronor i skulder till sina leverantörer, enligt Dagens Nyheter, och nu riskerar rekonstruktionen att slå hårt mot Brandos cirka 400 leverantörer.
Villkoret är nämligen att leverantörerna måste skriva av 75 procent av sina skulder.

– Det är klart att många är besvikna, säger Helena Waker, vd för Agenturföretagen, till Dagens Industri.
Waker representerar 50-60 av de leverantörer som inte har fått betalt för sina varor, däribland flera mindre svenska företag.

– Det är alltid tuffare för de mindre aktörerna så det riskerar att bli en viss utslagning även om jag inte hoppas det, säger hon till tidningen.

Trots att e-handel är mer populärt än någonsin är marknaden tuff. Konkurrensen om kunderna är hård och många företag tappar just nu i lönsamhet, skriver DN i dag.

Både Helena Waker och Arne Andersson, Postens e-handelsexpert, säger att en orsak till den låga lönsamheten är att fler nätföretagare erbjuder fria returer. Och många kunder väljer att skicka tillbaka varor – forskning visar att det rör sig om mellan 30 och 50 procent av alla varor som köps.
– Många företag som jag har varit i kontakt med är duktiga på att skicka ut varorna snabbt, men det tar längre tid att ta hand om alla returer och tid är pengar, säger Arne Andersson till DN.

DISKUTERA! Upplever du som näthandlare att det är tuffare tider just nu? Berätta gärna i vårt forum hur ni är påverkade!