NätaffärerSmåföretag förstår inte vad deras kunder vill ha och missar affärer online. Det visar en undersökning där man frågat både kunder och säljare om behovet av e-handel.

Det är företaget Onslip som låtit göra undersökningen där man tillfrågat 600 småföretag och 1 000 privatkunder om behovet av e-handel. Och det visar sig att man ser helt olika på behoven.

LÄS OCKSÅ: Bästa strategierna för din webbshop

78 procent av småföretagen saknar en e-handelslösning. Men det är inget som tycks bekymra. Tre av fyra menar att kunderna är nöjda med den service de får på nätet i dag. Och var fjärde menar att e-handel inte är något som kunderna efterfrågat.

Men frågan är företagarna själva brytt sig om att fråga sina kunder. För kunderna svarar nämligen helt tvärtemot vad företagarna tror.

Åtta av tio vill kunna se ett företags produkter online. 61 procent tror att deras inställning till ett företag skulle påverkas positivt om man bara fick bättre service online.

– Undersökningen visar att det inte är kostnader som bromsar småföretagens satsning
online, utan en bristande insikt om vad deras kunder egentligen skulle vilja ha jämfört
med vad man faktiskt erbjuder, säger Daniel Rasmussen, vd på Onslip.

Han menar att det inte behöver vara så svårt att ta steg i rätt riktning. Så till dig som inte tror att dina kunder vill se vad du säljer online: Tänk om! Köpbeteendet ändras snabbt. Affärerna på webben ökar från år till år. Och handeln över nationsgränserna gör det också. Plus att ett köp i butiken kan vara ett resultat av att man faktiskt kunnat se grejorna i webbshoppen först.

3 saker att tänka på

  1. Undersök olika betalningslösningar på webben.
  2. Ha koll på konkurrenterna. Jämför din sajt med andras. Justera och finslipa för att ligga i framkant.
  3. Se till att ha en smidig returhantering. Det kan avgöra om det blir något köp online eller inte.