NätaffärerHar du frågor om ditt företag och nätet? Nu kan du fråga Christian Rudolf, expert på nätmarknadsföring och onlinekommunikation. Denna vecka berättar han hur du gör så att ompekning och felaktiga sidor inte ställer till din sökmotoroptimering.

Christian Rudolf svarar på frågor om nätet här på Driva-eget.se. Har du en fråga? Mejla honom här. Din fråga kommer att publiceras på Driva Eget tillsammans med ditt namn. Vill du vara anonyn, skriv det i mejlet.

Dagens fråga kommer från Magnus:

Jag har en domän för min e-butik (exempel.se) som kommer att användas för att sätta upp själva butiken. Jag har dessutom köpt exempel.nu, exempel.com, exempel.eu mm för att inte någon annan skall kunna lägga beslag på dem. Men också för att om någon kund skriver fel adress (.nu istället för .se) ändå ska komma rätt.

Min fråga är då om det är bra eller dåligt, ur ett sökmotorperspektiv, att på ett webhotell sätta upp de andra sidorna (.com, .nu etc) med en länk till “rätt” adress och en automatisk ompekning inom några sekunder? Eller, räcker det med att jag hos tex Loopia där extradomänerna är parkerade bara pekar mot “rätt” adress…?

Alltså, gör det stor skillnad om det finns en webbsida uppe på respektive reservadress (som pekar vidare) eller om pekningen sker via tex Loopia eller annan leverantör? Vad är fördelar respektive nackdelar?

Har du andra råd kring hur jag bör tänka när jag har köpt på mig de övriga domänerna också?

/Magnus

Christians svar: Hej Magnus. Grundregeln för varumärkesdomäner säger såhär: Använd Exempel.se som grunddomän. Därefter gör du “permanent redirects, 301” på de andra toppdomänerna till Exempel.se

På det här sättet säkerställer du att användaren alltid kommer rätt och Google förstår att det är .se som gäller oavsett vad man knappar in i url-fältet i din browser in eller söker efter på Google.

Värt att notera att en del webbhotell kan ha problem att göra 301:or. Lättast är att maila supporten hos ditt webbhotell och fråga vad som gäller. Man bör använda ett webbhotell som klarar av 301 då det är ett verktyg som används relativt ofta inom SEO.

Så här använder man 301 inom SEO:

Säg att du säljer kläder. Det är hög omsättning i ditt artikelregister då det är minst fyra säsonger varje år och nya modetrender hela tiden. När en produkt går ur lager, låter man den sidan bara ligga kvar eller så plockar man ned sidan och en en felaktig sida visas, en så kallad 404. Detta betyder att man går miste om placeringar i Google. Man löser problemet genom att använda 301 såhär:

Är det till exempel en grön klänning som tagit slut och det nya modet är röda klänningar, ska sidan för den gröna klänningen “redirectas” med en 301 till sidan för den röda klänningen.

Som kuriosa kan jag nämna att det är inte ovanligt att e-handlare som aldrig arbetat med SEO har tiotusentals sidor som är 404, speciellt i modebranschen. Det är något som är negativt om man arbetar med Google som trafikmotor.

Har du några 404 på min e-handelssida? Du tar reda på det genom att installera “Webmaster Tools” på din websida. Då berättar Google för dig om du har några 40 .

Det här är SEO som är ganska teknisk. Har ni fler frågor i detta ämnet, hör gärna av er så ska vi försöka reda ut begreppen och visa er hur man gör.