<![CDATA[]]>

Så vill dina kunder handla på nätet

Camilla Björkman

Publicerades: 4 februari, 2010

Alltfler köp görs på nätet. Men för att du som företagare ska sälja effektivt gäller det att du utformar din näthandel på bästa sätt. Läs här om huvudtrenderna för näthandel 2010.

Har du en e-butik eller säljer du varor och tjänster på nätet? Då kan du tjäna på att utveckla din handelsplats på bästa sätt. Det menar programvaruleverantören Hybris som nu presenterar fyra huvudtrender för e-handel i år. Lär av dem för att utveckla din sajt ytterligare:

1. Känslopräglade inköp
Tilldragande butiksfönster, bra rådgivning och direktkontakt med produkterna har hittills varit de fysiska butikernas kännetecken. Nu, 2010, kommer några av de här känslomässiga behoven att kunna tillgodoses även i onlinebutikerna. Det är alltså mycket viktigare idag att dina produkter eller tjänster som du säljer på nätet presenteras detaljrikt och att rätt funktioner finns.

2. Söka produkter via mobilen
I Japan används det redan, och efterfrågan ökar i Tyskland. Den produktinformation som finns i en streckkod (eller annan märkning) på en vara kan dina kunder läsa av med mobilen och sedan hitta på nätet. Då kan kunden söka information om varan eller beställa den online.

3. E-handel även för Business2Business
Det är inte bara konsumenter som handlar på nätet. Fördelaktiga inköpsvillkor kommer fortsättningsvis att få kunder att göra inköp – och enhetlig information och bekväma beställningsprocedurer blir därför ett konkurrensmedel även inom B2B-handeln.

4. Shopping i mobilen
I och med ”smarta mobiler” som Iphone blir mobilerna rena shoppingguiderna. Många handlare erbjuder redan alternativet inköp via mobil, kanske kan även du göra det? Till exempel kan man få ett rabatterbjudande från en butik till sin mobil samtidigt som man kliver in i den fysiska butiken.