NätaffärerDrygt en av tre småföretagare får nya kunder via sociala medier, visar en ny undersökning. Lyckas du också – här är våra fyra verktyg som hjälper dig.

När 1000 småföretagare från hela landet fick frågan ”Har du fått någon ny kund via sociala medier?” svarade hela var tredje, 36 procent, av de som använde sociala medier ja.

Av alla tillfrågade var samma siffra 22 procent, eftersom 40 procent uppgav att de inte använde sociala medier. Det visar en undersökning från Visma som utfördes i November.

Här finns en enorm potential helt enkelt. Vi på Driva Eget vill hjälpa dig att tjäna mer och få fler kunder med hjälp av sociala medier.

Här är våra fyra verktyg som hjälper dig:

 

1. Lär dig allt i vårt stora tema

Senaste numret av Driva Eget som kom ut förra veckan innehåller ett stort tiosidigt tema om Sociala medier.

Här lär du dig hänga med på den digitala revolutionen och sticka ut på nätet. Du får hjälp att sätta en strategi, välja rätt kanal och får 29 råd för att lyckas.

Möt:

  • Jon Widegren på hamburgerrestaurangen Flippin Burgers i Stockholm som lyckades skapa en hajp med långa köer som följd – tack vare sociala medier.
  • Cecilie Östvik i Linköping som säljer mer av sina barnkläder och -produkter med Instagram och Facebook.
  • Säljkonsulten Fredrik Steinholtz som fick mer tid över och fler kunder med Twitter och LinkedIn.

Är du inte prenumerant? Bli det här eller läs var du kan köpa lösnummer.

 

2. Sälj mer med vår Social selling-skola

Vår nya bloggare Fredrik Steinholtz bytte säljstrategi från kalla samtal till “Social selling” – att sälja via sociala medier – och fick fler kunder och kortare arbetstid. Nu lär han dig lyckas! I sin nya blogg här på driva Eget kör han en “Social selling”-skola som uppdateras varje onsdag.

Få “helt nya möjligheter att generera leads, nå beslutsfattare snabbare, differentiera er från konkurrenter, stärka ert varumärke, presentera lösningar vid rätt tidpunkt, visa på affärsmannaskap, säkra möten och spara tid”. Det lovar Fredrik Steinholtz läsarna av hans nya “Social selling”-skola här på driva-eget.se.

 

3. Lär dig nå ut med vår Webbskola

Nu drar vår webbredaktör Ebba Arnborg igång Webbskolan. Där hon lär dig hur du får uppmärksamhet på nätet.

“Jag kommer att tipsa om hur du ska tänka för att nå dina kunder på nätet. Från nyhetsbrev, sökordsoptimering, content marketing och kampanjer till sociala medier – kort sagt: webbinnehåll.” skriver hon.

Här är del 1 i webbskolan: Så får du fler klick i ditt nyhetsbrev

 

4. Massor av tips i våra guider och artiklar om nätaffärer

Här på sajten har vi byggt upp ett fullmatat arkiv med artiklar och guider om att lyckas göra affärer med hjälp av nätet. Här finns många tips om sociala medier.

Du hittar våra guider om nätaffärer här.

Du hittar alla våra nyheter om nätaffärer här.