<![CDATA[]]>

Så tar du fysiska butiken till webben

Camilla Björkman

Publicerades: 5 mars, 2013

Har du en fysisk butik och vill starta en webbshop som säljer dina varor? Läs vår stora guide till vad du ska tänka på här.

Näthandeln omsätter miljarder och allt fler butiker inser fördelen med att också ha en webbshop. Men vad ska man tänka på när man startar upp en webbfilial?

Först och främst: att se den som en riktig verksamhet – inte ett litet sidoprojekt. Det menar Tim Svensson, vd på E-butik.se.

– En vanlig fallgrop är att man tror att webbutiken i stort sett ska sköta sig själv. Men det är stor skillnad på att driva en fysisk butik och en webbshop. Därför måste man ta e-butiken på lika stort allvar, både vad gäller tid och till viss del resurser, säger han.

Däremot menar han att man har många fördelar som etablerad butik, när man vill starta upp på nätet. Förtroende hos kunder och leverantörer är en – och möjlighet till extra kundservice en annan. Du kan till exempel låta kunderna beställa varan på nätet men hämta upp den i din butik – en trend som växer snabbt i USA.

Sortimentet är en annan viktig framgångsfaktor. Tim Svensson rekommenderar ett brett sortiment där man tydligt exponerar toppsäljare och populära produkter. Viktigt här är att fylla på med produkter (behöver inte alltid vara nyheter), så att återkommande besökare i nätbutiken ser att det händer saker hela tiden.

– Men projektet får samtidigt inte bli för stort så att lanseringen skjuts upp. Börja med dina topp 100 produkter så kommer du igång med försäljningen, säger Tim Svensson.

Här har nätbutiken en fördel gentemot den fysiska butiken: du kan ha fler produkter i sortimentet eftersom du inte behöver ha ett eget lager. Bara du är tydlig med att leveranstiden kan vara något längre på dessa produkter, och att du är tydlig överlag med leveranstiden på alla produkterna.

En viktig skillnad mellan fysisk butik och nätbutik är hur man marknadsför butiken. Medan en fysisk butik får marknadsföring av sitt geografiska läge och/eller traditionell reklam, hittar de flesta nätköpare till en webbutik via sökmotorerna. Tim Svenssons viktigaste råd är att se till så att man hamnar högt i till exempel Google. Gör det innan du börjar titta på att köpa någon annan typ av annonsering.

– Det här kan vara en djungel. Som e-handlare är du ofta uppvaktad av många bolag som vill sälja sina tjänster inom sökmotoroptimering. Är du osäker, fråga dina leverantörer av till exempel e-handelsplattformen och betalningsalternativen om tips och råd.

Ett gerillatips från Tim Svensson är att bjuda på så mycket kunskap som möjlig i nätbutiken. Det kan till exempel vara en blogg där du bjuder på information om hur man använder dina produkter, tips eller historier från dina kunder.

– Det uppskattas ofta av båda dina kunder och av sökmotorerna, som får mer innehåll att indexera och som gör att du har chans att komma högre upp i träfflistan. Dessutom har du större chans att få spridning i sociala medier, säger Tim Svensson.

Det kan du komplettera med ett e-nyhetsbrev som du skickar till dina kunder, där du även länkar till dina blogginlägg.

På Johnells.se har man jobbat med sökmotoroptimering redan från start. Söker någon på till exempel ”Ralph Lauren jacka” på Google kommer webbshoppen upp – både i träfflistan och i reklamfältet längst upp. Dessutom är butiken ansluten till affiliatenätverk som länkar till e-butiken, mot att Johnells betalar en procentandel på varje vara de säljer via nätverket.

Designen då? Ett ord: enkelhet. Bra navigering och sökfunktion hjälper dina besökare att snabbt hitta det de söker. Tim Svensson rekommenderar att ta emot tips från e-handlare som har designat e-butiker tidigare – här finns mycket kunskap.

– De ska tydligt förstå vad de ska göra för att handla, så kallad call-to-action. Och när de står i kassan ska det vara så enkelt som möjligt för dem att avsluta köpet.

Från butik till e-butik – Tim Svenssons råd:

  • Förstå skillnaden. Att driva e-handel är helt annorlunda från att driva en fysik butik. Med den vetskapen blir du bättre förberedd och kan acceptera förändringar snabbare.
  • Tillsätt resurser. Det behövs dels någon som ansvarar för webbshoppen och får tid till det – och dels pengar.
  • Välj en bra leverantör. Det ska vara någon som du får förtroende för och som kan ge dig kunskap om e-handel.
  • Koppla samman. Koppla ihop din butikskassa och lagret med nätbutiken. Gör att du alltid kan visa aktuella lagersaldon mm.
  • Pusha för nätbutiken – i all marknadsföring och även i den fysiska butiken.

Läs också hur Fredrik Thorstensson på klädkedjan Johnells gjorde här.